דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / משבר: בחיפוש אחר הפתרון

משבר: בחיפוש אחר הפתרון

מתוך שיעור הכנה לכנס בקרסנויארסק.

נכון להיום, אנחנו מגיעים בהדרגה להכרה שקיומנו מזיק ואנחנו מכנים זאת "משבר". אנחנו עדיין לא חושבים שהמשבר הזה כללי ומקיף את כל תחומי הקיום האנושי שלנו. אנחנו עדיין לא מבינים אותו, לא יכולים לחבר ביחד את כל המשברים הפרטיים בתוך המשפחה, בחינוך, בתרבות, במדע, ביחסים, ובעיקר המשבר שמאיים על קיומנו והוא המשבר הכלכלי והאקולוגי. אבל בעצם כל המשברים האלה הם אותו המשבר.

באופן כללי המילה "משבר" (Crisis) בתרגום ובמשמעות הנכונה שלה מסמלת לידה. בעברית העתיקה וגם בארמית המושג הזה מסמל אותו הדבר, זה המקום שעליו האישה יולדת. בעת העתיקה היו אבנים מיוחדות ללידה שעליהן האישה הייתה יולדת בעזרת מיילדות. המקום הזה נקרא "משבר". בשפות רבות המושג הזה מסמל לידה ומתורגם כ"לידה של משהו חדש".

כלומר, אנחנו צריכים לראות במשבר לא כפי שרואים אותו כל מי שרוצה לקבל יותר ויותר מהעולם הזה, ופועלים בינתיים באופן אוטומטי כמו אגואיסטים בלי שיקול דעת. הרי רבים חושבים שצריך לתקן משהו במשבר הזה עכשיו ואז הכול יסתדר כתמול שלשום.

אבל לאחרונה יש פחות ופחות אנשים כאלה ואנחנו רואים שהכול מתרחש ממש מהר. אחרי חמש שנים של משבר כבר ברור שהוא נמשך ולא יעבור בהדרגה מעצמו. כבר עכשיו מדברים על כך שייקח כעשרים שנה לתקן את זה, כאילו בכל זאת אפשר לתקן משהו בשיטות הישנות. אבל היום כבר ברור שהמשבר לא יסתיים עוד השנה או בשנה הבאה.

על פי חכמת הקבלה המשבר יימשך. הוא יתפתח ויתעמק. אנחנו עוד נגיע למצבים שנכון להיום נראים לנו כבלתי אפשריים, כאשר האנשים יאבדו צלם אנוש ויהפכו להיות כמו חיות ויקבלו על עצמם חוקים, כללים ונורמות התנהגות שלאורך המאה העשרים היו נראות כבלתי אנושיות, מתחת לרמה האנושית. המוסכמות המקובלות יידחקו הצידה על ידי האגו המתפתח שלנו, ובכלל, אנחנו נרד בהדרגה עד לרמה הבהמית.

בדרך יכולות להיות אפילו מלחמות. אנחנו רואים כיצד זה מתרחש בעולם היום, כאשר לפתע מסיבה לא ברורה מתפרצים אזורים שונים, מדינות, ומתחילות תופעות בלתי ברורות שאת סיבותיהן האמיתיות אף אחד אינו מכיר. בעצם הסיבות הללו היו קיימות תמיד אבל היו טמונות עמוק בפנים ואינן גלויות לעין או לפחות לא מספיק בולטות כדי לעורר בעיות כמו למשל בסוריה או בלבנון, וכולי. כאן מדובר על בעיות חברתיות פוליטיות.

ובנוסף לכך, ישנן סיבות כלכליות מאוד עמוקות מפני שהאגו מתגלה בראש ובראשונה בתחום הכלכלי. מכיוון שהכלכלה משקפת את הקשר בינינו, מי נותן למי, כמה ואיך מקבלים. לכן, הכלכלה מראה לנו בראש ובראשונה עד כמה המערכת נעשתה בלתי נשלטת. אנחנו בכלל לא מבינים אילו חוקים מנהלים אותנו נכון להיום, מכיוון שהעולם עולה למדרגה אחרת. בהתאם לרמת ההתפתחות שלו הוא כבר עבר את השלב האגואיסטי והגיע לגבול מסוים. וכפי שקיווה בעל הסולם, כבר בתחילת המאה העשרים, מעכשיו והלאה אנחנו היינו צריכים להגיע להכרה שחייבים יותר ויותר להתחבר.

בעיקרון, כל אותם התנאים היו קיימים גם ברוסיה בזמן המהפכה הסוציאליסטית. כל אלה היו גילוי של התפתחות פנימית של האדם לקראת סדר חברתי חדש. אך כמובן שבסופו של דבר לא יצא מזה כלום. כפי שאתם יודעים, בעל הסולם קיווה מאוד שהמהפכות ברוסיה ובפולין תעבורנה באופן אחר, לא סתם כתפיסת השלטון לידיים והקמת סדר אגואיסטי חדש, ממשלה חדשה. מלחמת העולם הראשונה הייתה הגורם, ה"ירייה" הראשונה, הדחף הראשון לכך שהעולם צריך להתחיל להשתנות.

לכן, נאמר בחכמת הקבלה שאם אנשים לא יצליחו להבין שההתפתחות צריכה להיות בחיבור מעל האגו, שנכון להיום מקדם אותנו לקראת החיבור, אז העולם ימשיך להיות יותר ויותר לא מובן.

מפני שהטבע, שקודם התגלה בתוך כל אחד מאיתנו ובכולנו יחד, לאורך אלפי שנים היה דוחף אותנו בצורה אגואיסטית. ובהתאם לאגו שלנו אנחנו פיתחנו את המדע, הטכנולוגיה, המסחר, קשרים חברתיים שונים, שינינו את החברה, עברנו שינוי צורה…

אבל בסופו של דבר האגו הגיע לסוף התפתחותו והתחיל "להתעגל". מדוע? מפני שהטבע הגדיל וחשף את כל האגו, ניפח אותו עד למצב של קשר הדדי מוחלט, גלובלי, "עגול". ובהתאם לזה גם עלינו להיות "עגולים", כלומר, מחוברים לאחד שלם, ואנחנו לא עושים זאת.

כאן מתגלה לא סתם חוסר סדר כלשהו, אלא הבדל שורשי בין המנגנון הכלכלי, הפוליטי, החברתי הפנימי שלנו, וכל מה שקיים, לאותה המערכת, אותה התוכנית שהטבע מעלה כלפינו. כי היא מתחילה להתגלות לא רק בצורה יותר ויותר אגואיסטית, אלא בצורה של התקשרות אגואיסטית. ובתוך המערכת הזאת מתחילים להתגלות קשרים אלטרואיסטים שונים בינינו, בזמן שאנחנו הפוכים ממנה לגמרי.

כך נוצרת חפיפה בין שתי המערכות. הטבע, המערכת הפנימית, מתגלה יותר ויותר כאלטרואיסטית, אינטגרלית או אנלוגית, אבל אנחנו מהווים מערכת של קשר הדדי אגואיסטי שפיתחנו במשך אלפי שנים.

ובכן, הטבע שעורר בנו את ההתפתחות האגואיסטית, עכשיו השתנה וממשיך להשתנות גם עכשיו יותר ויותר. בעצם, הבורא, מערכת הקשר האינטגרלית, מתחיל להתגלות יותר ויותר בתוך החברה האנושית, בתוך הציביליזציה.

המצב הזה של ההתנגדות בין שתי המערכות, הוא מסוכן ומאוד לא ברור לנו. לכן, אף אחד מהמנהיגים של היום, המדענים, הטכנולוגים, הפוליטולוגים, הסוציולוגים, הפוליטיקאים, הכלכלנים, מומחי ההון, אף אחד מהם לא מבין כיצד לנהל את המערכת.

זאת הבעיה הגדולה ביותר. אנחנו תמיד שלטנו על ידי האגו הגדל, כיוָונו אותו למטרות ולתחומים שונים. מי שיותר אגואיסט, יותר פיקח, הוא המרוויח. אנחנו ניסינו לעשות זאת גם בצורה אחרת, נניח באמצעות המהפכה הסוציאליסטית. אבל אז לא הייתה שיטה לחיבור העם, ולכן בסופו של דבר האגואיסטים עלו לשלטון והתחילו לנהל אותו רק בעזרת סיסמאות סוציאליסטיות אלטרואיסטיות, אבל בעצם, בעזרת אותה המערכת האגואיסטית. בסופו של דבר, לא יצא מזה כלום, אלא להיפך, הכול נעשה יותר גרוע.

ולא ברור כיצד העולם ימשיך להתקדם ולהתפתח עד שיגלה שישנה שיטת המעבר ממערכת אגואיסטית, שבה נמצאת כל הציביליזציה האנושית, למערכת אינטגרלית אלטרואיסטית. ולכן, עלינו לברר את זה ולספר לאחרים.

מתוך שיחה לפני הכנס בקרסנויארסק, 12.06.2013

ידיעות קודמות בנושא:
אגו בגודל של כדור הארץ
משבר זה לידה במדרגה חדשה
יציאה מהמשבר: לשנות את עצמך בהתאם לעולם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest