מצוות על פי הקבלה

מצוות על פי הקבלה

שאלה: אני כבר מבין שמצוות פירושן תיקון הרצונות, אבל איך עושים את זה תכל'ס?

תשובה: בכל מה שכתבו בספרים על המצוות, אפילו על קיום מכאני שלהן, התכוונו המחברים (וכולם היו מקובלים גדולים) קודם כל לקיום עם כוונה "על מנת להשפיע", "לבורא".

קיום אחר הוא מת, כמו שנאמר "מצווה בלא כוונה, כגוף בלא נשמה", וכן "וכי מה אכפת לו להקב"ה למי ששוחט מהצוואר או מי ששוחט מן העורף? הרי לא ניתנו המצוות אלא לצרף בהן את הבריות". היינו לבורא לא אכפת אם נשחט בהמה בצורה כשרה או לא, אם איננו שואפים בזה להשיג את כוונת ה"השפעה" – "אהבה", "נתינה".

אם האדם מקבל מלמעלה כוח אשר משנה (מתקן) את כוונתו הרגילה "למען עצמו" לכוונה רוחנית "למען הזולת" (או "למען הבורא", מה שנחשב אצלנו כשווה ערך), אז כל פעולותיו נחשבות ל"השפעה".

אנשים מאמינים מבצעים פעולות מכאניות, וקוראים להן "מצוות". מורי הרב"ש קרא לזה "מנהגים", כיוון שאלה מעשים חסרי כוונה (יש לציין כי קיום מכאני של מצוות אינו מביא תועלת גלויה בעולמנו, ואם האדם אינו מאמין שיזכה לשכר, אז הוא לא יקיים אותן לעולם).

אולם כאשר מקובל מקבל מלמעלה (רק על ידי לימוד הקבלה, ראו הקדמה לתע"ס, אות קנה) כוונת "השפעה" ומרגיש שיכול לעשות נחת רוח לבורא, בשמחה הוא מקיים את הפעולות המכאניות הללו והאחרות, דווקא בגלל שאחרת אין להן מבחינתו שום משמעות (טעם). כלומר הפעולות המכאניות אינן מתבטלות אלא שהכוונה ניצבת מעל הפעולה.

העיקרון הזה הוא שקובע את מה שמציעה הקבלה לאדם שבא אליה – רכוש כוונה והפעולה תצטרף. לצערי, כמה שאתה מסביר את זה:

  • חילוניים מבינים את זה כך שלייטמן – בעד קיום ופוחדים שהוא יחזיר אותם בתשובה.
  • דתיים סוברים שלייטמן מבטל את כל הדת והמצוות.

גם זה וגם זה לא נכון (ראו דברי בעל הסולם במאמרו "מתן תורה", אותיות יא-יב).

אבל התפתחות האגו תביא גם את אלה וגם את אלה להבנת הבורא.

ושוב, אני מזמין את כולם להצטרף לשיעור הבוקר על הקדמה לתלמוד עשר הספירות של בעל הסולם, מדי יום בשעה 5:00-6:00, או לגשת לארכיון השיעורים בכל זמן אחר שנוח לכם במשך היום.

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/kfNIg

4 comments

  1. תלמידה/אישה

    תודה לך על הסבלנות הבלתי נלאית שלך לחזור ולענות שוב ושוב על אותן שאלות. אי אפשר שלא להתפעל איך בכל פעם אתה עונה כאילו זו לך הפעם הראשונה לענות על השאלה, וכל פעם התשובה בהתאמה לשואל.

    נקווה שהכל התבהר בהקדם.

    תודה רב יקר!

  2. כבוד הרב

    אדי, מקבוצת בני ברוך לוס אנג'לס (מאתר MySpace)

    ביקש ממני להעביר לך ברכה מאחד החברים:

    שמו : שי פרלמן !

    לדבריו, אביו, איתמר פרלמן, למד ביחד אתך אצל הרב"ש.

    להלן עותק מהמכתב שקבלתי:

    Date: Feb 28, 2008 12:51 AM

    Hi there,

    I found a band on myspace and one of the members asked me to pass along a message to the Rav. This gentlemen claims that his father Itamar Perelman studied with Rav when the Rabash was their teacher. He wanted me to pass his love to Rav. If you get a chance, tell him Shai Pereleman sends his love.

    Thanks!

    Eddie

  3. אני מתייחס למה שרב אמר שהדתיים חושבים שהוא הורס את הדת והחילונים חושבים שהוא רוצה להחזיר אותם בתשובה.

    אנחנו יכולים להציג את עצמינו בצורה כזאת שגם הדתיים וגם החילוניים יכבדו את הדרך שלנו, ככה:

    מה שאני אומר למטה לקטתי משיעורים שונים של רב:

    1. קיום תורה ומצוות בגשמיות היא מאוד חשובה.

    2. הקיום בגשמיות בלי כוונה להשפיע היא כמו גוף בלי נשמה

    3. אין כפיה ברוחניות – ובגלל זה עם כל החשיבות של מצוות בגשמיות, אסור להכריח מישהו לנהוג ככה. רק שהוא ידע שהכיוון הוא לקיים אותם בגשמיות ועליהם לבקש תכונת ההשפעה.

    לחילונים אין טענות מכיון שאמרנו שלא מכריחים שום אדם לקיים מצוות.

    לדתיים אין טענות מכיוון שמדגישים את החשיבות של הקיום של המצוות בגשמיות כבסיס שעליו בונים את הנשמה.

  4. מסכימה עם הרב במאה אחוז:)

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest