דף הבית / משבר עולמי / תפקיד ישראל / מלחמה ואהבת הזולת

מלחמה ואהבת הזולת

photo_rav_gh70_200.jpg

שאלה: בשיעור האחרון על מאמר "מתן תורה" הסברת שלמעשה הדתות לא כוללות את הכלל "ואהבת לרעך כמוך". נתת דוגמאות כמו מלחמות שפורצות בגלל "איך להתפלל נכון " והמבנה החברתי בהודו המחולק ל"קאסטות" (מעמדות חברתיים נוקשים). לדבריך כל התופעות הללו מעידות על כך שהדתות לא תומכות במצווה "ואהבת לרעך כמוך".
איך אני צריך להבין דרך הראי של אהבת הזולת, את המלחמות הכתובות בתורה נגד "שבעת העמים" ונגד עמלק? אני משתוקק להבין איך הפעולות הללו יכולות להתבצע בצורה נכונה בהתאם לאהבת הזולת? נדמה לי שאפילו אם הן נובעות מאהבת הזולת, הן בכל זאת יביאו את הדורות הבאים למסקנות שגויות, וכתוצאה מכך לאכזריות ולהרס. בבקשה, תסביר את הנושא הזה מההיבט הקבלי.

תשובה: התיקון מתרחש דווקא דרך המלחמות וההתנגשויות בין האגואיזם לאור. ניקח לדוגמא את דוד המלך, שהמזמורים שכתב מוערכים בכל העולם כביטוי הנעלה ביותר של אהבה לבורא – הרי הוא נלחם 40 שנה, ולא סתם מלחמות אלא מלחמות כיבוש, הידועות כ"כיבושי דוד", ממצרים ועד בבל, כולל לבנון, סוריה, ירדן ושאר השטחים שהם בעלי שורש רוחני עליון (לאחרים אין). גם כיבוש ארץ ישראל על ידי יהושע המתואר בתורה וגירושם של שבעת העמים, יחד עם איסור הבורא להשאירם בשטחה, מתרחשים בתהליך תיקון האגו והחלפתו בתכונת ההשפעה.
כדי לתאר לעצמנו נכון את חלוקת התפקידים בעולם שלנו, צריך להבין את הכוחות השולטים. אם הפעולות נעשות לפי הוראות הבורא, כמו המלחמות של יהושע ודוד בזמן התנ"ך, אז הן נחשבות כ "מלחמות כיבוש" לתיקון האגואיזם (ראה פירוש של רש"י על "בראשית"). ואם המלחמות נעשות מתוך החלטות האדם, אז הן פעולות אגואיסטיות! מאז ימי דוד, ישראל לא ניהלה "מלחמות כיבוש".

שיעורים על פי המאמר "שלום אחר מחלוקת יותר חשוב משאין מחלוקת כלל"

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest