דף הבית / חינוך, ילדים / מכינים אנשי מקצוע בטבע האדם

מכינים אנשי מקצוע בטבע האדם

שאלה: מקובל לחשוב שהמושג "חינוך" מתייחס לילדים. האם אני מבין נכון שאתה אומר שבעצם צריך לחנך אותי? הגעתי ללמוד, לקבל ידע, וכשאתה רוצה "לחנך" אותי אתה מגדיר אותי באופן אוטומטי כאדם "בלתי מחונך".

תשובה: אני נותן לך את ההגדרה הבאה:

אגואיסט שאיבד את הדרך והכיוון בחיים ואינו יודע איך לבנות לעצמו חיים יפים וטובים.

• יש לו דרישות רבות, אך הוא לא יודע איך לממש אותן.

• מסכן, הוא לא יודע איך להחזיק את המשפחה שלו.

• נמצא בלחץ מהילדים שמתקלקלים מיום ליום ובורחים לו מבין האצבעות.

• לא רואה את העתיד הטוב, הוא איבד תקווה לעתיד ולא מאמין בעצמו, לא בקרובים, לא במשפחה, ולא בכל העולם.

• הוא פשוט מנתק את עצמו מלחשוב על המחשבות האלה, ולכן עדיין מסוגל לסבול את החיים האלה הגרועים ממוות.

• הוא נכלל במשבר רבגוני, במהותו טוטאלי, כללי, שמכסה את כל התחומים של חייו- בסביבה, בחברה, אפילו בטבע ובאקולוגיה באפשרות הבנייה העצמית והסביבתית.

• הוא שבור, הרוס ואין לו דרך.

בזמן אחרון נהרסה אפילו אותה המסגרת שבה הוא היה קיים. הוא היה מכור לעבודה, היה עובד אצל בעל העסק שלו והיה מהופנט על ידי תרבות הטלוויזיה והתקשורת המלוכלכים. בזמן האחרון הוא מוצא את עצמו ללא כיוון מפני שאין לו עבודה והוא באמת רואה שהכול ייגמר, ולא מובן כיצד להמשיך. הוא חסר כל! ואז, הוא מוכן לפחות קצת לשמוע.

אני לא מגיע לאדם כזה ולא אומר לו את כל ההגדרות המרירות שאמרתי לפני כן. אני אומר לו: "אתה האדם! אתה יכול עכשיו לשנות את החיים שלך. בו נראה מה יש לנו היום". ואז לאט לאט אני מדבר על כל הליקויים האלו ואיך אנחנו יכולים להתגבר עליהם על ידי בניית החברה, הסביבה, העטיפה, שהיא תשנה אותנו ואנחנו נרצה חיים אחרים.

בוא נבדוק איך אנחנו מגיעים לביטחון, לבריאות, לחיי משפחה טובים, לילדים טובים, לחינוך ולהשכלה שלהם הנכונה. שתהיה לי עבודה וחוץ מעבודה שיהיה לי מילוי בחיים, תקווה, אווירה בטוחה ויפה. איך אנחנו מגיעים לזה?

בשביל זה אנחנו צריכים לשנות את עצמנו. חברה זה כל אחד ואחד מאיתנו והקשר בינינו. אז אנחנו נתחיל לשנות את זה – איך זה אפשרי? הבחירה החופשית היחידה של האדם, זאת אומרת, האמצעי היחידי שבעזרתו הוא יכול לשנות את עצמו ואת החברה האנושית זה השפעת הסביבה.

מה זאת אומרת הסביבה שהיא משפיעה? איפה הסביבה הזאת שמשפיעה עלי?

"אתה אדם חכם", אני אומר לו, "אתה לא כלום ולא אפס. המצב שלך הוא גרוע, זה מצב באמת של חוסר אונים, אבל אתה – לא. אתה מסוגל לחנך את עצמך. בוודאי שאתה בחוסר חינוך הנכון, בזה אין שום ספק! אבל אתה יכול לעשות זאת לבד. בוא נבדוק איזה סביבה אנחנו צריכים לבנות כדי שאנחנו נחנך את עצמינו.

אף אחד לא יבוא ולא יגיד לך מה לעשות או "תפסיקו לריב ילדים, תהיו ילדים טובים". אנחנו צריכים לעשות את זה בצורה בוגרת, חכמה, לבנות לעצמינו את הסביבה שלנו. בכוונה כך מסודר מצד הטבע שאנחנו נשתנה על ידי הדברים האלה. אנחנו מעלים את עצמינו על ידי הסביבה.

אם הסביבה היא האמצעי היחידי להשפיע על האדם, אז אני צריך לבנות את הסביבה הזאת כדי שהיא תשפיע עליי בצורה הנכונה. אתה נמצא בחינוך עצמי, אף אחד לא יבוא לחנך אותך. אף על פי שאני המורה ומסביר לך מה לעשות, אבל אנחנו יחד איתך פותחים את הבעיה, דנים ורוצים למצוא את צורת ההשפעה שהיא תשנה אותנו ותבנה סביבה חדשה.

אני לא מתייחס אליך כמו אל ילד קטן, אלא אני סומך על חוש הכרת הרע שלך, אני סומך על הבירור שלך. אני סומך על היכולת שלך להתפתח לגובה שאתה תבין את כל הבריאה, כל העולם, ושאנחנו יחד איתך מתקנים את עצמינו ואת כל האנושות כדי שגם היא תקדם את עצמה.

אף אחד לא ירד מהשמיים או מאיזה מקום מאחורי האופק ויתחיל לחנך אותנו, את כל האנושות כמו איזה גן ילדים ענק. אלא בפעם הראשונה בהיסטוריה יש כאן התפתחות שהאדם בעצם בונה את עצמו. ולכן, המשבר הזה לא מאפשר לנו שום סיכוי להתקדם, אלא רק על ידי זה שאנחנו נתחיל לעלות את האדם שבתוכנו. בכל אחד ואחד צריך לעלות לרמה של השתתפות, הדדיות, התחשבות, ערבות, ואהבת לרעך כמוך. זה נקרא לחנך את עצמינו עד רמת ה"אדם". ואנחנו צריכים לעשות זאת בהבנה, בהכרה, שאנחנו יודעים את מה שאנחנו עושים.

בהתחלה לא יודעים ולא מבינים כלום. אנחנו מתחילים מסדרת השיעורים או שיחות והפעלות עד שביחד מגיעים כל פעם לסיכומים מסוימים ומתקדמים איתם בהדרגה עד שמתחילים להבין יותר. הסיכומים האלה מצטברים בנו לאיזה תמונת מצב ולסיכום אחד: שאנחנו צריכים את הסביבה. ואנחנו, בזמן שלומדים בכיתה, בחוג שלנו או בקבוצה, אנחנו בונים את הסביבה הזאת בעצמינו.

כאן אנחנו לא סתם כיתת לימוד ולא סתם כיתת הפעלה שמישהו משחק איתנו כמו ילדים בגן, אלא אנחנו יודעים מה אנחנו עושים בשביל מה ולמה, מה השינויים שצריכים להתבצע בנו. כל אחד צריך להיות פסיכולוג, סוציולוג לעצמו ולאחרים. כל אחד צריך לעלות לרמה שהוא מומחה באנושות, בטבע האדם!

כמובן, יש כאן דבר והיפוכו. בהתחלה, שאתה מגיע ללמוד אתה יכול להיעלב שאני מתכוון לחנך אותך כאילו אתה כלום. אבל אתה לא אשם בזה: ככה חינכו אותך ולכן אתה נמצא במשבר. אבל אני מתייחס בכבוד ליכולות שלך, לפוטנציאל שטמון בך וביכולת שלך לשנות את כל פני העולם!

אני התחלתי את השיחה הזאת בכך שכולנו דומים לאנשים שאיבדו את הדרך באמצע המדבר! זה המצב שלנו. נכון! ועכשיו אנחנו צריכים למצוא לעצמינו את הכיוון לאן ללכת לחיים הטובים, ואנחנו יחד איתך מבררים את זה. ואחרי שנברר ונסלול בעצמינו את הדרך, אז נבנה באמצע המדבר שלנו ממש עולם מלא כל טוב!

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 8, 05.01.2012

ידיעות קודמות בנושא:
על פרשת דרכים…
בואו נבנה את זה בעצמינו
מחזה שהופך לחיים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest