מי מנצח את עמלק

"והיה כאשר ירים משה ידו וגבר ישראל וכאשר יניח ידו וגבר עמלק. וידי משה כבדים ויקחו אבן וישימו תחתיו וישב עליה אהרן וחור תמכו בידיו מזה אחד ומזה אחד ויהי ידיו אמונה עד בא השמש. וחלש יהושע את עמלק ואת עמו לפי חרב." (תורה, שמות, פרשת "בשלח", פרק י"ז, פסוקים יא'- יג').

משה מגלם את תכונת ה"בינה", תכונת ההשפעה שבאדם. הידיים שמושטות כלפי מעלה מסמלות בצורה אלגורית את הקשר עם הבורא. זו העלאת מ"ן (בקשה), קשר של "פרצוף" תחתון עם העליון.

כאשר משה מרים ידיים, כלומר כאשר תכונת ה"בינה" ניזונה מה"כתר", מתכונת ההשפעה העליונה, אז ישראל מנצחים, כלומר אלה התכונות של האדם שמנסות לצאת מעמלק ולעלות למעלה, הן מתעלות מעל עמלק ובכך מנצחות אותו.

עמלק, זה היסוד של העולם, היסוד של האגו. רק שלא תמיד זה מתגלה בצורה ברורה. אנשים רגילים לא חושבים שהם אגואיסטים. הם מחשיבים את עצמם לאזרחים רגילים, שנותנים ומקבלים. ואילו אותן התכונות שמופיעות בהמשך אצל אנשים עם "נקודה שבלב", שמגלים את הטבע שלהם כאגואיסטי לחלוטין, זה כבר "המן", "עמלק", "בלעם", "בלק".

אי אפשר לנצח את עמלק, מפני שהאמצעים והכוחות לקשר עם הבורא שבאדם הם מוגבלים. לכן הפעולה עצמה, המלחמה עם עמלק, נמשכת מדור לדור, כלומר, בהעלותך לכל מדרגה רוחנית אתה תמיד נלחם איתו.

כך זה נמשך עד שאתה תשמיד לגמרי את עמלק על ידי הכוח של הבורא. זה קורה כאשר האדם שכבר תיקן את עצמו תופס בתכונות המתוקנות שלו, שלא דורש שום דבר לגמרי לעצמו. אז הבורא בבת אחת מתקן בו את התכונה האגואיסטית האחרונה שלו.

כלומר, כל עוד בתת ההכרה קיים אצלי איזה גרעין של אגו, והוא הרי בתוכי, זה היסוד שלי, אי אפשר לעבוד בהיותי לא מחובר לפעולה ולתוצאה שלו. וזהו עמלק, שכמו נחש בכל זאת חומק איפה שהוא. ולכן המלחמה איתו היא בלתי פוסקת.

רק תכונות מיוחדות שבאדם נלחמות איתו, והאחרות לא, מפני שאי אפשר להעמידן למלחמה נגד עמלק, הן תיפולנה. הן לא תוכלנה לעמוד מול הדרישה שתהיה לך רק השפעה. לכן נלחמות רק כמה תכונות. במדרגה הזאת מנצחות תכונות ההשפעה, האמונה (אמונה, זו תכונת ההשפעה והאהבה) וממשיכות הלאה.

שאלה: נאמר: "… ויהי ידיו אמונה עד בא השמש". מהו המצב הזה שנקרא "עד בא השמש"?

תשובתי: כל עוד נמשך על משה האור העליון, כל עוד קיים הקשר בין משה ו"כתר" (בין "בינה" ו"כתר"), אז יש כוח להתנגד לעמלק. ואחר כך הכול נעלם, המדרגה הזאת נסתרת ומתגלה המדרגה הבאה, מפני שהיום מתחיל מערב.

מתוך התוכנית "סודות הספר הנצחי", 11.02.2013

ידיעות קודמות בנושא:
מלחמת עמלק
מלחמה נגד עמלק
לרוחניות – דרך העולם הזה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest