דף הבית / משבר עולמי / "מחוברים" – רב המכר של כריסטאקיס ופאולר

"מחוברים" – רב המכר של כריסטאקיס ופאולר

מומלץ: מתוך ההקדמה לרב המכר "מחוברים" מאת ניקולס כריסטאקיס, פרופסור באוניברסיטת הרווארד ואחד ממאה האנשים המשפיעים ביותר בעולם על פי המגזין Times, וג'יימס פאולר, פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת קליפורניה:

"המשך ההתעניינות ברשתות החברתיות הניב את התפיסה שלהן כסופר – אורגניזם, מעין יצור על אנושי, הצומח ומתפתח כל הזמן, תכנים שונים ומגוונים זורמים בתוכו. לסופר אורגניזם הזה מבנה משלו ותפקיד, ואנחנו חשנו צורך עז להבין את שניהם.

התפיסה שלנו את עצמנו כחלק מסופר אורגניזם מאפשרת לנו לראות את פעולתנו, את הבחירות שלנו ואת ניסיון החיים שלנו באור חדש. אם אנחנו מושפעים מהיותנו חלק בלתי נפרד מהרשתות החברתיות ומאנשים אחרים שקשורים אלינו בקשרים קרובים או רחוקים, אנחנו מאבדים בהכרח חלק מההשפעה שיש לנו על עצמנו ועל ההחלטות שאנחנו מקבלים. אובדן כזה של שליטה עלול לעורר תגובות חזקות במיוחד כשאנשים מגלים ששכניהם או אפילו אנשים זרים מסוגלים להשפיע על התנהגויות ותוצאות שיש להן משמעויות מוסריות והשלכות חברתיות. אבל הפן השני של ההבנה הזו הוא שאנשים מסוגלים להכיר במגבלותיהם ולהתעלות מעל עצמם. בדיוק כפי שהמוח מסוגל לעשות דברים ששום עצב לבדו אינו מסוגל לעשות, כך רשתות חברתיות עושות דברים ששום אדם בודד אינו מסוגל לעשות.

במשך עשרות ואפילו מאות שנים, חששות אנושיים אמיתיים כגון אם אדם יחיה או ימות, יהיה עשיר או עני, יפעל בצדק או לא, היתרגמו לדיונים על אחריות אישית מול אחריות קולקטיבית. פילוסופים וחוקרי חברה נחלקו בדרך כלל לשני מחנות: אלה שחשבו שאנשים שולטים בגורלם, ואלה שהאמינו כי כוחות חברתיים אחראים לו.

אנחנו חושבים שבשיח זה חסר גורם שלישי. לאור המחקר שלנו וניסיון החיים המגוון שלנו – מההיכרות שלנו עם בני זוגנו ועד לפגישתנו הגורלית, מהדאגה לחולים הסופניים ועד לבניית בתי שימוש בכפרים עניים ונידחים – אנחנו מאמינים שהחיבור שלנו עם אנשים אחרים הוא החשוב ביותר, ושמדע הרשתות החברתיות, שמחבר את המחקר העוסק בפרטים עם מחקר שעניינו קבוצות, יכול לספק תשובות לשאלות רבות הנוגעות לקיום האנושי. ספר זה מתמקד בקשרים שלנו עם אנשים אחרים ובשאלה כיצד הם משפיעים על רגשות, מין, בריאות, פוליטיקה, כסף, אבולוציה וטכנולוגיה. אבל יותר מכול הוא עוסק במה שהופך אותנו לבני אנוש. כדי לדעת מי אנחנו, אנחנו חייבים להבין כיצד אנחנו מחוברים".

One comment

  1. שאלה :

    אם בהפצה אנחנו מדברים על נתינה לחברה ולכלל , אבל אסור לנו להזכיר את הבורא, יוצא שאנו מדברים על הקומוניזם של רוסיה ???

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest