דף הבית / אקטואליה / ישראל היום / מוחים בצורה יצירתית

מוחים בצורה יצירתית

laitman_1373_wp.jpg

שאלה: היום בישראל קמה לתחייה המחאה החברתית. כשהאנשים מגלים את המידה הגבוהה של המחירים המופקעים, הם מרגישים את עצמם "מנוצלים" וזה מאחד אותם…

תשובתי: נכון. בצורה חיצונית נוצר הרושם שהמחאה מסוגלת להביא לשינויים ממשיים. אם מתארגנים נכון, ניתן להוריד את המחירים של המוצרים, נאמר, פי שניים.

אולם הבורא בכוונה מראה לנו את התמונה השקרית הזו: כאילו בצורה כזאת אנחנו יכולים לתקן את מה שהוא קלקל ולחיות באושר. והאמת היא, שבסופו של דבר, לא נשיג כלום אפילו אם כל החישובים מצביעים לנו על העלאת מצבנו הכלכלי.

נראה, שמקודם הייתי בקושי מצליח לשרוד עד קבלת המשכורת, ועכשיו אני יכול לבזבז כסף על משהו. אבל חבל – זה לא יצליח.

הרי הבורא רוצה שבעזרת ה"תרגילים" הללו אנחנו נתעלה מעל החיים שלנו. בדומה לכך האב מתחיל להופיע בפני בנו באופנים שונים: כאילו מטיל אימה, משחק בקרירות וכו'. אלה לא הבעות פנים שונות ושינוי באינטונציה וזהו, אלא בכך הבן לומד את התנהגות האב. תינוק היה פשוט נבהל מהקשיחות, וילד גדול יותר מתחיל לחשוב: "למה הוא עשה ככה? מה הוא רוצה?", כשהוא גדל עוד יותר הוא כבר מבין את כוונות האב, כבר רואה מה רוצים ללמד אותו ומצטרף לאביו, לאהבתו ולתוכנית הלימוד שלו: "מה הוא רוצה להראות על ידי הפרצוף הלא מרוצה שלו לרצון המקולקל שלי? איך הרצון הזה ישתנה כדי שאני אראה חיוך על פניו?".

הרי הבורא רוצה שאנחנו נזדהה איתו, נהיה חדורים ברגש ובשכל שלו, נעלה למדרגה גבוהה במקום שיהיה לו עסק עם "פרצופים חמוצים" שבונים לנו את העולם הזה. לכן המחאה החברתית לא תביא לנו הצלחה ולא תקל על חיינו.

השאלה כאן היא בדבר אחר: האם אנחנו משתמשים בהתעוררות העם כדי להביא אותו לאותם הגבולות שעלינו לכבוש היום? הגיע הזמן להסביר לאנשים את הסיטואציה – כמה שתוריד את המחירים, לעולם לא נראה תוספת ממשית. האדם חי מהרגשה, ואפילו "שופינג" בכסף שהוא חסך לא יעזור כאן: "יעבדו" עליו כך, שבמקום להרגיש תענוג הוא ישקע עמוק יותר בתוך הדיכאון. ברגע של שגשוג יעבור גל של התאבדויות או שאחוז המשתמשים בסמים יגדל…

מספיק לבנות תוכניות של הרגע הנוכחי, ולחשוב באופן קצר טווח שאנחנו מחזירים לאלה שגונבים מאיתנו. הגניבה לא מסתיימת בטייקונים, אולם אנחנו לא מדברים על האגו האנושי, אלא על מי שמשחק איתנו על ידי הדוגמאות האלו. כך שצריך למצוא את ההסבר המתאים כדי שהאנשים יבינו בהדרגה את המתרחש.

כך או אחרת, אם המחאה לא מכוונת לאיחוד, אם מטרתה היא לפצות מישהו, זה רק יזיק לעם. השיחות על מחירי הגניבה רק מעוורים אותו וסותמים לו את הפה במקום להביא מילוי ללב ולשכל.

אם לא נעלה את כל האנושות להכרה בכוח העליון, הייסורים רק ילכו ויגברו. הבורא רוצה למשוך אותך אליו ואתה משחק במדבקות עם מחירים שעל המוצרים ומזמר סיסמאות פופוליסטיות. כל זה יביא בסופו של דבר לצרות גדולות עוד יותר. אפילו אם תיקח את כל הכסף מהטייקונים מחר, תישאר בלי כלום.

הרי אתה תבזבז על שטויות את המיליארדים האלו, תאבד את מקומות העבודה ותשאיר את האנשים ללא כל הכנסה במקום ההכנסה הנוכחית, אפילו שהיא לא מספיקה.

צריכים להתחיל מהסיבה ולא מהתוצאה: הבורא בונה את הסיטואציה בצורה כזאת שאנחנו נגיע אליו. האם המחאות החברתיות מובילות אליו? אם הן דוחפות אותנו לאיחוד, כן. אם כל העניין הוא בלהפיל, לשבור מישהו, אז לא.

תתעלה במקצת ותביט על מה שמניע את הכול. לא ניתן לעשות כלום בלי לשנות את הטבע האנושי, שהוא הקובע את המערכת הנוכחית. תהפוך אותו, תעלה את האנשים – כאן טמון הפיתרון. ואחרת, לשמחת השונאים, אתה תביא את הסיפור למהפכה, בדומה לאותן המהפכות הלא מעטות שכבר היו בהיסטוריה.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "מהות חכמת הקבלה", 18.05.12

ידיעות קודמות בנושא:
המוחים ישלמו על המחאות
כדי להגיע לצדק חברתי, צריך לגדול
מה דורשים האנשים בכיכר

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest