דף הבית / חינוך, ילדים / מה קובע את התקנון של קבוצה?

מה קובע את התקנון של קבוצה?

Laitman_2011-08-20_8016_w.jpg

שאלה: בכל ארגון קובעים כללים מסוימים של התנהגות: מה אסור, מה מותר. בארגונים מסוימים זה נקרא "תקנון". ממה צריך להיות כלול התקנון בתוך הקבוצות לחינוך אינטגרלי? מה מטרתו?

תשובתי: קודם כל, מה שמחייב אותנו זאת תמונת המצב העתידי שלנו, לזה אנחנו משתוקקים.

התמונה הזאת צריכה להתפרסם בכל קבוצה ולכל אחד מאיתנו בדרגה, בעוצמה, כדי שלכל אחד באמת יהיה רצון וכוח להשיג אותה. אנחנו צריכים כל הזמן לחשוב על רוממות המטרה הזאת, כדי שהיא תהיה הרבה יותר נעלה מכל המטרות והכיוונים האגואיסטים האחרים שיכולים להופיע בנו.

האדם זקוק לזכות כל הזמן בתמיכת הקבוצה והמשפחה – זה חובה. אם בתוך המשפחה מישהו מתנגד ללימוד שלו, זו בעיה גדולה. ואנחנו רואים, לעיתים קרובות, שהוא לא מצליח בכך, מכיוון שהשפעת המשפחה בכל זאת עצומה.

בזמננו, אנחנו מבינים שהאדם הוא בעצם בודד. כך בכוונה מסודר מהטבע כדי להקל עליו את הדרך לחיבור. הוא לא כפוף למשפחה כלשהי, לשבט, לכפר, למבנה, אלא כולנו כאילו "תלויים", ולכן קל לנו יותר לממש את כל זה.

כלומר, צריך לדאוג שהקבוצה תלווה את האדם לאורך כל שעות היום בחייו, בנוסף לשהותו הפיזית בתוכה. היום קל מאוד להגיע לזה בעזרת כלי תקשורת, אמצעי קשר.

כמו כן, לכל אחד יש מכשיר MP3, אז מקליטים את השיעורים, הדיונים , השירים, הצגות כלשהן. הוא מגיע הביתה ואצלו במחשב ישנו אותו המידע וגם מה שלמדו בכיתה ובישיבת החברים. כדאי שיעבד את החומר ושיהיה כל הזמן צמוד אליו. אנחנו צריכים ליצור סרטים, קליפים וכולי.

כל זה המון מידע שזורם דרכו, ובהדרגה, מה שנקרא, עושה "שטיפת מוח", ועליו להסכים לכך מרצון. ואנחנו לא מסתירים במה אנחנו עוסקים: אנחנו מספקים לו תוכנה חדשה במקום התוכנה הישנה.

אם מדברים על התקנון, אז כל מה שלטובת החברה הוא החשוב ביותר, אבל קודם כל, מה שנחוץ לקיום של כל אחד מאיתנו. כלומר, תאכיל את "הבהמה", ואחר כך תעשה עם עצמך מה שאתה רוצה.

הרצונות הבסיסיים בחיינו הם: אוכל, בית, משפחה, מין. אחר כך באים הרצונות החברתיים: כסף, כבוד, שליטה, ידע, שהם כבר תוספת אגואיסטית למה שנחוץ לקיום. ואותם עלינו להעביר לתחום החדש: כסף – מקביל למילוי שאתה מקבל בקבוצה. כבוד, שליטה – זאת ההסכמה הכללית שאתה מקבל מהקבוצה על כך שאתה נמצא בה. אתה מרגיש מרכיב חיוני בתוך המערכת האינטגרלית הכללית שבו היא תלויה. ידע – זאת כמובן הידיעה של כל הטבע, כל התהליך שאנחנו עוברים.

לכן, בתקנון צריכה להיות הגדרה ברורה של הבנת הערכים הפנימיים של האדם שנחוצים לקיומו כבהמה או כמרכיב חברתי.

אנחנו דואגים, קודם כל, שהאדם לא יהיה מודאג בקשר לקיומו הגשמי. זה צריך להיות מובטח לו ברמה סבירה.

התייחסות: האם על האדם לנהוג מהיום הראשון על פי חוקי התקנון, או שזה מופיע לאחר מספר חודשים, כשהוא מבשיל?

תשובתי: זה מופיע זמן מה לאחר שהאנשים מבשילים וכבר מודעים לצורך של הקיום בצורה כזאת.

היחסים בחברה צריכים להיות תמיד נעימים, שמחים. אתה צריך להראות לאחרים שחשובה לך המטרה. אנחנו מבינים שכל אחד מאיתנו נמצא בירידות ועליות, במצבים שונים, אך יחד עם זה, אנחנו חייבים להביא לתוך הקבוצה רק השפעה חיובית. והשלילי בעצמו יתרחק מאיתנו בהשפעת המטען החיובי שאנחנו אוגרים בתוך הקבוצה, עד למצב "ואהבת לרעך כמוך".

מתוך שיחה מס' 9 על החינוך האינטגרלי, 15.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
להתעלות מעל "הבהמה" שלי
קבוצה מאוחדת
אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד!

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest