דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / הדת בראי הקבלה / מה ההבדל בין קבלה לדת?

מה ההבדל בין קבלה לדת?

אין שום קשר בין חכמת הקבלה לדת. הדת נוצרה מזה שאנשים קיבלו טקסט קבלי, אולם למעשה, הם אינם יודעים כיצד לקבל ולקרוא אותו בצורה נכונה.

ככלל, אדם דתי, בפותחו את התורה או כל ספר אחר שנכתב על ידי מקובלים שהשיגו את העולם העליון, מפרש אותו באופנים גשמיים של העולם הזה, כלומר בצורה המובנת לו.

לדוגמה, את המסע של האבות הוא תופס כמסע על האדמה ולא בתוך עצמו בדרגות שונות של האגו. רציחות, מפלות, ניצחונות ושאר האירועים והתופעות שמתוארים בתורה, מפורשים על ידו ככל מיני הרפתקאות בעולם שלנו. הוא כמו ילד קטן, שאתה מספר לו על משהו נעלה, ואילו הוא תופס את הכול באותה הרמה שהוא רואה סביבו.

הבעיה היא, שלצורך תיאור העולם הרוחני והעולם שלנו משתמשים באותה שפה. לכן אדם שנמצא בדרגה של העולם שלנו מבין אותה מילולית ומזה מתהוות הדתות. ואילו אדם שנמצא בדרגה רוחנית, מפרש אותה בצורה נכונה, ולכן בשבילו, זו חכמת הקבלה, העולם העליון, שיתוף פעולה עם הבורא.

שאלה: כיצד אדם דתי מתייחס לחכמת הקבלה?

תשובתי: נאמר, שכל אדם דן הכול מהדרגה שלו, במידת הקלקול שלו ("כל הפוסל במומו פוסל"). לכן כאן מופיעה בעיה גדולה.

המקובלים מבינים שאנשים דתיים רגילים, בהימצאם במסגרות צרות של התפיסה המוגבלת שלהם, מפרשים בצורה לא נכונה את התורה. אבל היא נחוצה להם כדי להחזיק אותם בדרגה של אמונה פשוטה. הם צריכים לעסוק בתורה באופן שלהם, עד שיגיע הזמן של התיקון האמיתי שלהם.

אנשים דתיים, בכך שקושרים את חכמת הקבלה לדרגה גשמית, הם אינם מבינים שהמקובלים תופסים אותה אחרת (בדרגה יותר עליונה), כמו ילד קטן שלא מבין את המבוגר. לכן הם כועסים על המקובלים ומכפישים אותם, הם סבורים שחכמת הקבלה זה דבר מזיק, שהיא מסיטה את האדם מהדת. חכמת הקבלה באמת מסיטה את האדם מהדת, מפני שהיא מראה לו את העולם האמיתי ואת המטרה האמיתית של הבריאה.

העניין הוא, שאדם דתי מקיים את המצוות באופן אגואיסטי, רק למען חיים טובים בעולם הזה וכדי להגיע ל"גן עדן" בעולם הבא. אין לזה שום קשר לחוקים של איחוד וחיבור ולכלל "ואהבת לרעך כמוך".

ואילו המקובל מקיים את המצווה "ואהבת לרעך", כי זה עבורו היסוד של כל החיים שלו, בזה הוא מגלה את הבורא, בכך שמשיג תכונות של השפעה ואהבה.

לכן, לחכמת הקבלה ולדת יש מטרות שונות לחלוטין, שיטה שונה, יחס שונה לתורה. כזאת הופכיות עמוקה מבדילה ביניהן והופכת אותן למנוגדות לחלוטין. נקווה, שבסופו של דבר, האנשים הדתיים יבינו את החשיבות של המעבר ההדרגתי מהדת לחכמת הקבלה.

מתוך התוכנית "סיפורים קצרים", חלק 2, 22.10.2014

ידיעות קודמות בנושא:
המטרה – אהבת הזולת
הדת כמערכת יחסים עם הבורא
הקבלה היא לא דת

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest