דף הבית / חכמת הקבלה / מקורות ותקצירים / מאמר "מצווה אחת" (תקציר)

מאמר "מצווה אחת" (תקציר)

thumbs_bs_100_wp.jpgלהלן תקציר שערכתי למאמרו של בעל הסולם, "מצווה אחת".

"עשה מצווה אחת, אשריו, שהכריע את עצמו ואת כל העולם לכף זכות"

תיקון הנברא הוא בּכַּוונה

תיקון טבעו המקורי של האדם, תיקון רצונותיו האגואיסטיים, נועד אך ורק לשם השגת הדבקות בכוח העליון. וזאת על ידי ההידמות לבורא, היינו השתוות לו בתכונת ההשפעה. על האדם להשפיע לבורא תענוג כשם שהבורא מבקש להשפיע תענוג לנבראיו.

הרצון ליהנות של האדם נברא על ידי הכוח העליון עצמו, והוא אינו הופכי לו. הופכית לכוח העליון רק הכוונה ליהנות למען עצמי. לכן היא זו שנקראת אגואיזם, ולא הרצון להתענג עצמו.

הרצון ליהנות, או כמו שמכנים אותו המקובלים הרצון להתמלא, הוא בלתי משתנה, והוא הדבר היחיד שנברא. רק הוא קיים, פרט לבורא עצמו. שכן הבורא ברא רק את הרצון להתענג, היינו ליהנות ממנו, מאורו, מהרגשתו. יוצא מכך, שהשינוי היחיד שיכול אדם להביא לבריאה, הוא בצורת השימוש בתכונתו הטבעית היחידה – ליהנות – למען עצמי או למען הבורא ("לשמה").

הנאה בכוונה אגואיסטית, "למען עצמי", יכולה להתממש רק בתוך גבולות העולם הזה. אך למעשה, גם היא בלתי אפשרית, היות שברגע שהתענוג ממלא את הרצון, המילוי מבטל את הרצון, והתענוג אינו מורגש עוד.

האדם נמצא ברצון עם הכוונה לעצמו רק כדי לצאת ממנו. ניתן להתמלא בתענוגים אינסופיים ונצחיים רק בכוונה למען הבורא.

כאשר מוחלפת הכוונה האגואיסטית "למען עצמי" כולה, בכוונה האלטרואיסטית למען הבורא, האדם כולו משתווה לבורא.

המעבר אינו נעשה בן רגע. רק באמצעות שינוי החברה הסובבת, לחברה שתמיר את ערכי הקבלה שבתוך האדם בערכי השפעה, ניתן לעבור מן הכוונה למען עצמי לכוונה למען הזולת.

כוונת ההשפעה, חוק ההשפעה: לדאוג לעצמו במידת ההכרחיות לקיומו בלבד, ובכל מה שמעבר לזאת, ידאג לטובת החברה והנזקקים.

אם קיום חוק ההשפעה יהא מקובל ורצוי בחברה, בזאת תעודד החברה את היחיד לקיומו, והרי רק במקרה כזה יקבל האדם מרץ לבצע פעולות השפעה.

תיקון הכוונה בחברה

כאשר החברה משבחת את פעולות האדם "למען החברה", היא מספקת לו את הכוח להשפיע. אומנם תחילה, רק על מנת לקבל שכר, על מנת לקבל פרס, לשם קבלת עידוד ממנה. אך בהדרגה נעשה ההרגל לטבע שני, והאדם עצמו מתחיל לרצות בזה מכוח ההרגל.

בנוסף, פעולות השפעה כאלה יעוררו את ירידת אור התיקון (או"מ – אור מקיף) על האדם, כך שמתוך הכוונה "למען עצמי" יגיע האדם לכוונה למען הבורא, כמו שנאמר: "מתוך שלא לשמה בא לשמה".

אדם שמרגיל את עצמו לעבוד למען הזולת, ולא למען לעצמו, מגיע בהדרגה לנכונות לקיים את חוק ההשפעה בתנאי הרצוי, למען הבורא.

תיקון הכוונה בעזרת חבר

בשיטת ההתקרבות לכוח העליון יש שני חלקים:

  • היחסים שבין אדם לבורא,
  • היחסים שבין אדם לחברו

המעשי והיעיל ביותר הוא, לעסוק ביחסים שבין אדם לחברו, משום שבאופן כזה רוכש האדם הרגלים גם ביחסים שבין אדם לבורא.

מחשבה, דיבור, מעשה

כל פעולה מכל סוג שהוא תמיד כוללת בתוכה: מחשבה, דיבור ומעשה.

מעשה – המעשה, אם הוא מכוון כלפי הבורא, הוא עצמו מעיד על הכוונה.

קיימים שני סוגי כוונה: למען עצמי – המעשה לא מגיע לבורא, או למען הבורא – האדם מרגיש את הבורא במידה שבה הוא משווה את עצמו לבורא.

את המעשים הנוגעים ליחסים שבין אדם לחברו, האדם מקיים מתוך שהמצפון האנושי מחייב אותו לנהוג כך. אולם, פעולות הנעשות מסיבה זו אינן מאפשרות תיקון, משום שלא הן שיביאו אותו לקרבה עם הבורא. לכן, על האדם לדמיין במחשבותיו, שהוא עושה את כל פעולותיו רק כדי לעשות נחת רוח לבוראו, להידמות לו, להיות משפיע כמוהו, ללא רווח עצמי. ודימוי זה בצירוף מעשיו הטובים של האדם יקרבו אותו לבורא, המשפיע טובות ללא תמורה

דיבור – פנייה של האדם אל הכוח העליון, בזמן לימוד הקבלה.

שני אופנים בעשיית נחת רוח לבורא

"מדעת" – לעולם אין לקוות, שיבוא הזמן בו יוכל האדם להשיג את ההשתוות לבורא בן רגע ללא מאמצים קודמים בשלבי הסתר הבורא, ומבלי לעבוד בתוך קבוצה.

כל החפץ בקשר עם הבורא יצטרך תמיד לעבור את כל השלבים. הדרך עד ההשתוות לבורא אינה מותנית בזמן, אלא תלויה רק בנכונות האדם, ובמידת שליטתו על רצונותיו.

"שלא מדעת" – כל פעולה עם כל כוונה עושה נחת רוח לבורא.

תרי"ג המצוות

נשמתו של אדם מורכבת מתרי"ג (613) רצונות פרטיים. תיקון הכוונה על כל רצון ורצון מ"למען עצמי" ל"למען הבורא", הוא שמאפשר לאדם להרגיש, בכל רצון מתוקן, את הקשר עם הבורא ואת הדבקות עימו. השגת כל גילוי פרטי של הבורא בתוך האדם, נקראת התגלות הבורא, או התגלות שם הבורא. כל אדם חייב להשיג את ההתגלות הכללית השלמה של שם הבורא.

חכמת האמת

בתקופות קדומות, מסר כל מקובל את שיטת ההשגה על פי דרכו הפרטית. בעל הסולם בחר בדרך כללית, שלא תקבל שינוי בשום מקום, ובשום זמן. הוא מסביר את הפרטים הרוחניים, שלא דרך התלבשותם בעטיפות גשמיות, ולכן – רק ההסבר שלו מתאים עבורנו.

לקריאת מאמר מצוה אחת המלא מאת בעל הסולם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest