דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / הדת בראי הקבלה / מאלטרואיזם אגואיסטי – לסופר-אורגניזם ולפאשיזם

מאלטרואיזם אגואיסטי – לסופר-אורגניזם ולפאשיזם

laitman_201-04-01_congress-we_0028.jpg

ההתנהגות האלטרואיסטית נחשבת ברוב הדתות כמטרתה העיקרית של האנושות. נהוג לחשוב שהאלטרואיזם עומד בבסיסו של החסד.

הסופר הרוסי בוריס קריגר אמר, שאלטרואיזם הוא אגואיזם ברמת המשפחה, הקהילה, השבט והאנושות. כל המעשים האלטרואיסטיים שלנו נעשים על ידינו בסופו של דבר כדי לספק את המצפון, האמונות הדתיות, ההרגלים והפחד להיענש על ידי הגורל, האלוקים. מעשה לא-אנוכי אמיתי, שאין מאחוריו שום סיבה מוסרית, דתית או אינסטינקטיבית, הוא בלתי אפשרי לביצוע!

לאלטרואיזם קיים מקום מיוחד בקבוצה של בני אדם. מופיעה בהם תחושה של "סופר-אורגניזם" (ג'ונתן היידט, בספרו "הנחת האושר", במאמר "סופר-אורגניזם מקרי", ברט הולדובלר ואדוארד ווילסון בספרם "סופר-אורגניזם"), שבו כל אחד מוכן להקריב את עצמו למען שאר חברי הקבוצה. אנשים מוכנים להקריב את עצמם לטובת כל הקבוצה, כדי למנוע איום מצד קבוצה אחרת. אלטרואיזם קבוצתי הוא הבסיס והיסוד של האימונים הצבאיים, שבהם מרגילים את האדם להחשיב את חיי המדינה יותר מחייו עצמו.

הוכחות לתיאוריה הזאת ניתן למצוא עוד אצל דרווין, בעיקרון "הברירה הקבוצתית", שמניח כי "הברירה הטבעית יכולה לחול לא רק על אנשים בודדים, אלא גם על קבוצות שלמות" (מאמרו של ג'יימס שוורץ "מותו של האלטרואיסט"), שבהן האלטרואיזם נחשב לאגואיזם קבוצתי.

"ליצור יחידה פונקציונאלית, שבה כל אחד מוכן להקריב את עצמו למען כל הקבוצה על מנת להתגבר על קשיים או על סכנה, שנובעת בדרך כלל מסופר-אורגניזם אחר, זוהי היכולת האנושית הנעלה ביותר והנוראית ביותר.

זהו סודם של ארגונים מצליחים שעובדים לפי עיקרון הכוורות או ההיררכיה. זוהי מטרתם של האימונים הצבאיים ההתחלתיים. זהו השכר שלמענו אנשים מוכנים להתנדב להתגייס לצבא, או להיכנס ללהקות רוק ולחוגי אוהדים. זהו חלומו של הפאשיזם. הדבר יכול להסביר את אהבתנו לדבקות (זמנית, מותנֵית, או קבועה) במשהו גדול יותר מאיתנו".

אבל אותו אלטרואיזם שמציעה חכמת הקבלה, נולד בתוך האדם תחת השפעת האור העליון, האור המקיף, ובו מופיע הרצון להשפעה ואהבה כלפי החברים לקבוצה, שדעתם זהה לדעתו, מפני שרק איתם הוא רוצה להשיג את המטרה: הדבקות בבורא. זוהי שיטה שונה לחלוטין: "אמונה למעלה מהדעת", לא למען המילוי, אלא דווקא למען ההשפעה. תנסו, ותמצאו את ההבדלים!

ידיעות קודמות בנושא:
עבודת התא – אלטרואיזם טהור
אלטרואיזם הוא חשבון מדויק
האלטרואיזם מתחיל אחרי ההכרחיות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest