דף הבית / המשבר ופתרונו / מאבק על חופש הלימוד

מאבק על חופש הלימוד

מחקר: הזמן שילד משקיע בבית הספר, ניתן להשוות מבחינה איכותית לזמן שעבריין מעביר בבית הכלא. כל מקום שבו האדם אינו חופשי ומוחזק בניגוד לרצונו, הוא בית סוהר. ובית הספר הוא בדיוק מקום כזה.

לא משאירים לילדים שום בחירה: הם חייבים להיות נוכחים בבית הספר גם אם הם לא רוצים, בכל מצב רוח וללא קשר לרצונם. לכן כל התלמידים כל כך שמחים להיות חולים, כי זה משחרר אותם מהגעה ללימודים.

מובן, שישנו הבדל בין בית הספר לבתי כלא: בית כלא זהו עונש עבור פשע, ואילו ללימודים בבית הספר נידונים כל הילדים אחרי שהם הגיעו לגיל מסוים. בבית כלא יש יותר חופש: לא מוכרחים להשקיע זמן בביצוע קפדני של מה שהסוהרים דורשים ממך כל רגע. אך מענישים גם את התלמידים וגם את האסירים על אי ביצוע הפקודות.

הסתבר מהמחקר, שהילדים היו אומללים ביותר בזמן השהיה בבית הספר, ובמיוחד בערב שלפני שבוע הלימודים החדש. צורת ההשכלה הנוכחית מביאה את התלמידים לא רק לדיכאון, אלא גם להתאבדות.

הילדים נאלצים לבצע את הוראותיהם של המורים במשך כל היום, ובערב חייבים לעשות את שיעורי הבית למחר. תלמידים שאינם מתמודדים עם המשימות, נענשים, מקבלים ציונים רעים, מעוררים כעס מצד המורים וההורים, מקבלים לעתים קרובות נזיפה פומבית בפני כל הכיתה, לעג מצד התלמידים היותר מצליחים. זה מספיק כדי לפתח נוירוזה (הפרעה נפשית), ובמקרים קשים במיוחד אפילו מביא להתאבדות.

הבעיה של החינוך בבית הספר היא בכך, שהמערכת הזאת היא לא ממש מערכת של חינוך, אלא יותר של שכנוע אידיאולוגי ופיתוח נאמנות לשלטונות.

הציונים והחיזוקים רק מחמירים את המצב, היות והם מזיקים ללימוד.

הילדים נולדים עם הצורך הטבעי ללמוד מה שיעזור להם לתפקד בעולם בצורה ראויה, הם רוצים לדעת, לבלות, להכיר אנשים, לחקור משהו חדש. קיימת לאדם שאיפה מולדת לידע ואי אפשר להשביע את הרצון הזה והסקרנות.

גדל אחוז הילדים הנמצאים בחינוך ביתי, כי אז הם מחליטים מה ללמוד ובמה לעסוק. בקרוב בתי הספר המסורתיים ייחשבו לברבריים, מפני שהם גורמים לילדים להיות אומללים, מדכאים אותם והופכים עבורם למבחן כוח תחת לחץ תמידי.

התייחסותי: עד היום לבתי הספר ישנה צורה של מוסדות שנוצרו כדי להפיק את הפועלים שהיו נחוצים בזמנו של צ'רלי צ'פלין. מזמן כבר היו מוכרחים לשנות את בית הספר, אך אפילו אלו שתומכים במערכת החינוך החדשה לא מגיעים להסכמה. הבעיה היא בינתיים שאף אחד אינו מבין את מבנה העולם החדש, שהוא אינטגרלי, אחיד, של תלות הדדית. האדם חייב להסתגל אליו ולהיכנס בצורה אינטגרלית למבנה העולם. אך לבנות מחדש את האדם אפשר רק באמצעות שיטת החינוך האינטגרלית.

ידיעות קודמות בנושא:
מדוע ילדים לא רוצים ללכת לבית ספר: חוסר תיאום אבולוציוני
הפיתרון: לבנות מחדש את בתי הספר
בית הספר הוא הראי של קלקולי החברה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest