דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / לעשות כל מה שבכוחנו

לעשות כל מה שבכוחנו

כנס WE! העולמי בניו-ג'רזי, שיעור מס' 2

הרב"ש, שלבי הסולם, מאמר "מטרת החברה": "שכל אחד ואחד צריך להיות בשפלות מצד אחד. ומצד שני אנו צריכים להתגאות, בזה שהבורא נתן לנו את ההזדמנות…"

מכל האנושות הוא בחר קומץ של אנשים, שהוא רוצה שיתקרבו אליו, יגלו אותו ויעלו למדרגתו, בעודם חיים בעולם הזה. החיים האלה אינם מפריעים לנו לחיות ברוחניות, ואנחנו נרגיש אותם עד לגמר התיקון.

"…בזה שהבורא נתן לנו את ההזדמנות, שנוכל להיכנס לתוך חברה, שלכל אחד מאתנו יש לו רק מטרה אחת "שהשכינה תשרה בינינו". במילים אחרות, שנגלה בינינו את נוכחות הבורא.

מכאן נובעים כמה עקרונות. קודם כל, אנחנו זקוקים לחברה שתאפשר לכל אחד להכיר בחשיבות החיים הרוחניים.

זה כמובן נפלא לדבר על כך שנשיג נצחיות, שלמות וחופש, שלא נהיה תלויים באף אחד, שנוכל להשיג את כל מה שרק נרצה, בריאות, שגשוג, שההצלחה תאיר לנו פנים, שנבין את כל המציאות, את כל הטבע… קל להגיד את זה, אך האדם אינו מרגיש את זה.

במאמר קטן שנקרא "גילוי והסתר של השי"ת", בעל הסולם מתאר עד לאיזו מידה האדם משנה את תמונת המציאות שלו כשהוא מרגיש את העולם הרוחני. תפיסת העולם שלו משתנה להופכית. הבעיות, הייסורים ובכלל כל הרע שבבני האדם ובעולם, כל מה שהיה נראה לו כרע, פתאום מופיע באור הפוך. מסתבר שהכול טוב ונפלא, כל העולם מלא בנוכחות הבורא. האדם מרגיש את עצמו בנירוואנה, בהתעלות גדולה ונצחית, ואת כל העולם שלו ממלא כוח האנרגיה הרוחנית.

זה תלוי במידה שבה נגביה את חשיבות המטרה בסביבה שלנו. אנחנו יכולים להתנגד לאגואיזם שלנו, שתמיד מושך אותנו אחורנית, רק אם החברה תשטוף לנו את המוח והלב במסרים על חשיבות המטרה.

ואת זה צריך לעשות בצורה מלאכותית. כך גם העולם הרגיל מושך את תשומת ליבנו לדברים שהם כאילו חשובים, ומשכנע אותנו שאנחנו צריכים לקנות אותם, לדון ולחשוב עליהם… למה? מפני שעבור מישהו מסוים זה חשוב ומועיל? וכך הוא ממלא את החיים שלי בהעדפות שלו?

אז בואו נמלא את החיים שלנו במה שחשוב לנו. יש לנו הזדמנות כזאת. כמו שכתב הרב"ש, צריך להודות לבורא על שהוא הביא אותנו לסביבה, שבעזרתה אנחנו יכולים לגלות את המימד הרוחני.

בעל הסולם כתב: "עשו כפי כוחכם, ותשועת ה' כהרף עין". לא דורשים מאיתנו משהו שהוא מעל לכוחנו. הבעיה היא אחרת: איננו משקיעים את המאמצים שאנחנו יכולים להשקיע.

ובעל הסולם ממשיך: "והעיקר העומד היום לפניכם, הוא אחדות החברים. והתאמצו בזה יותר ויותר כי יש בה לשלם בעד כל החסרונות". במילים אחרות, אין דבר חשוב מזה. "לשלם" פירושו "להשלים", לכסות על כל הפגמים. על זה כתוב: "על כל פשעים תכסה אהבה".

למעשה, הפשעים אינם שלנו, האגואיזם אינו שלנו והשנאה אינה שלנו. את כל זה ברא הבורא, כמו שנאמר: "בראתי יצר רע". אך כדי לגלות את הקשר מעל כל זה, אנחנו דווקא חייבים להשקיע מאמצים.

כשאנחנו מתחברים מעל לשנאה, אנחנו משיגים עוצמה שמעלה אותנו ב-125 מדרגות, עד לעולם אין-סוף. ולכן בעל הסולם כתב באיגרת אחרת: "הנני מצווה, שתתחילו בכל מאמצי כוחכם לאהוב איש את חברו – כמו את עצמו, ולהצטער בצרת חברו, ולשמוח בשמחת חברו עד כמה שאפשר. ואקוה שתקיימו בזה דברי ותשאו הענין בשלימותו".

מתוך שיעור מס' 5 בכנס ניו-ג'רזי, 01.04.2011

ידיעות קודמות בנושא:
אנחנו נתאספנו כאן…
תרגילים בהשפעה
העבודה המעשית של שקיעה משותפת

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest