דף הבית / המשבר ופתרונו / למנהיג לא יכולים להיות אינטרסים אישיים

למנהיג לא יכולים להיות אינטרסים אישיים

ילידי העם

שאלה: בשנים האחרונות, נוצרה תחושה בחברה, שהאינטרסים האישיים של המנהיגים מרמות שונות ניצבות מעל האינטרסים הציבוריים. בכל מקום מתלקחות שערוריות, יוצאים לאור המון ספרים על התנהגותן של הרשויות.

אם בעבר היה נדמה, שבמקרה של עימות ברור של אינטרסים אישיים וציבוריים, האחרונים הם המנצחים, אז היום לפנינו מצטיירת ככל הנראה תמונה הפוכה.

ברור, שהאגו הגדל לא נותן מנוחה למנהיגים: כל אחד מהם, בין היתר, רוצה "לפחות מזווית קטנה" להיכנס להיסטוריה ולחרוט את שמו על הלוחות שלה. מאמצים רבים מוקדשים למאבק על לשייך לעצמם הישגים אלו או אחרים. יתרה מזה, לעיתים קרובות ההחלטות מתקבלות עם חישוב לאותה הכרה שהם יכולים להביא.

אז מה מניע את המנהיגים היום? איך משתלבים במעשיהם האינטרסים האישיים והציבוריים?

תשובתי: אני לא חושב שהמנהיגים, במובן הזה, בהרבה גרועים מהעם. כי הם הרי צמחו מתוכו. נניח, מפקד צבא לשעבר, או מנהל מפעל, או ראש מחלקה החליט ללכת לפוליטיקה. במהותו, הוא יליד העם, ולא אישיות משושלת מלכותית. הוא למד במערכת החינוך הכללית, סיים בית ספר ואוניברסיטה, חי כמו כולם.

ועכשיו הוא ניצב לפני העם, מפני שיש לו אגו חזק יותר, אנרגיה גדולה יותר. בנוסף לכך, ככל הנראה, אחדים מהסביבה מעודדים ומניעים אותו להמשך הגדילה, וישנם גם כאלה שעוזרים, בכסף ובקשרים.

בכלל, מאחורי כל אדם שמתאר את עצמו כמנהיג שלנו, עומדים בעלי עניין שמחכים לרווחים מהגעתו לשלטון.

מנהיג ללא "מטען"

שאלה: האם יש צורך במערכת חינוך מיוחדת למנהיגים?

תשובתי: ודאי. אבל לא "בתי הספר למנהיגות" הנוכחיים, שהתוצאות בפועל מפעילותם אינן משכנעות.

הבעיה היא אחרת: כדי להיות מנהיג אמיתי, האדם צריך להתעלות מעל האגו שלו. הוא צריך להיות נאמן לעם ואפילו לעולם, עד כמה שזה לא יישמע היום. קודם כל, הוא חייב להתנתק לחלוטין מהאינטרסים האישיים. בהקשר הזה, מנקה רחובות יכול להיות המנהיג הטוב ביותר, אם הוא נמצא בנטייה לטובת הכלל.

במילים אחרות, להנהיג נכון את העם יכול מי שמוכן לעשות למען בני האדם כל מה שנדרש, מי שאין לו אינטרסים אישיים, אלא רק ציבוריים. ואפשר לבדוק את זה בצורה פשוטה מאוד: האדם מוכן מיד להיפטר מכל ה"מטען" שלו, חוץ מאותו החלק שיוכר על ידו ועל ידי החברה כמועיל לעָם.

שאלה: על מה מנהיג אמיתי חייב להיות מוכן לוותר?

תשובתי: על הכול. אפילו ממשרה של ראש הממשלה אני מוכן להתפטר ולהפוך להיות פועל פשוט, אם זה יהיה לתועלת של כולם. טובת העם חייבת להיות עבורי ערך עליון. אבל אנחנו רואים תמונה הפוכה: אנשים שכבר ערערו את אמונם, כבר מצאו את עצמם תחת הבוז הציבורי, כבר הציגו בפני כולם את האפסיות, חוסר ההבנה, המוגבלות שלהם, בכל זאת, פעם אחר פעם, שנה אחר שנה "מטפסים למעלה".

המנהיגים נאחזים חזק בכורסאות שלהם, בהטבות ובכבוד. הוא מוכנים לספק את השאיפות שלהם בכל מחיר, למרות שבסופו של דבר, העם ישלם את החשבון. וזה מסוכן כפליים לישראל, שנמצאת תחת איום השמדה חיצוני תמידי.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 475, 16.12.2014

ידיעות קודמות בנושא:
לבחירות, מחובקים עם הטבע
רצון העם בעידן המודרני
הזכות לבחור, חלק א'

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest