דף הבית / כלכלה / כסף / למה אנחנו עובדים כל כך הרבה?

למה אנחנו עובדים כל כך הרבה?

כתבתה של טלי שמיר: לפני מאה שנים הפילוסופים, הכלכלנים וההוגים החברתיים היו משוכנעים שקדמה טכנולוגית מהירה תביא בקרוב לשחרור האנושות מלעבוד בזיעת אפה. נדמה היה, כי עוד מעט עידן עבודת הפרך המתישה של שכירים שעובדים שעות רבות, ירד לתהום הנשייה.

במאה ה- 19 יום העבודה במפעלים היה עד 16 שעות. אחרי מלחמת העולם הראשונה, במדינות המפותחות התחיל מעבר כללי ליום עבודה בן 8 שעות, 40 שעות שבועיות. הכלכלנים הזהירו, שבעוד מספר עשרות שנים יום העבודה יצטמצם עד 6, 4 שעות, ולאחר מכן לשעתיים, ובעוד כמאה שנה, העבודה ההכרחית כדי לספק מזון, תיעלם בכלל.

אבל בפועל, קרה דבר הפוך. בימינו יום עבודה ארוך הפך מקללה של מעמד חברתי נמוך, ל"זכות" של שכבת הביניים והשכבה העליונה, לסמל של מעמד חברתי גבוה מחייב, בעבודה "נשרפים" העובדים המוכשרים ביותר, עם השכר הגבוה ביותר.אבל גם כל היתר העובדים לא פחות ממה שנהוג היה לפני שישים שנה, אף על פי שהקדמה הטכנולוגית אכן גרמה לעלייה חדה בפריון העבודה.

יחד עם זאת, בתעשיית הסחורות שמספקת לאנשים מזון, ביגוד, מגורים, תחבורה ואמצעי תקשורת, מועסק חלק קטן ביותר מכוח העבודה. לפי הערכת הכלכלנים, כדי לספק לאוכלוסיית העולם רמת צריכה ממוצעת, מספיקים 20% מאוכלוסיה, היתר, 80%, יכולים לא לעשות דבר.ובכל זאת, כולם עובדים, "נחנקים" מחוסר זמן פנוי… ובו בזמן סובלים מאבטלה, במקום לעבוד להנאתם 2-3 שעות ביום, להנות מפירות הקדמה הטכנולוגית, כפי שחלמו לפני מאה שנה.

התייחסותי: אבל אפשר להגיע לזה רק על ידי חינוך מחדש של החברה, כלומר על ידי שינוי טבע האדם מאגואיסטי לאלטרואיסטי, בעזרת החינוך האינטגרלי.

ידיעות קודמות בנושא:
הברגים האנושיים של העולם הטכנוקראטי
הדור שנשרף בעבודה
עבור מי אני עובד?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest