דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / לימוזינה במתנה לאויב מושבע

לימוזינה במתנה לאויב מושבע

מתוך מאמר של הרב"ש, "מהו הברכה שעשה לי נס במקום הזה בעבודה": "כמו שכתוב "עבדים היינו לפרעה במצרים", היות שסבלו יסורים וכן הוא אומר "ויאנחו בני ישראל מן העבודה", לכן ניתן לנו ענין מצות "זכירת מצרים", כמו שכתוב "למען תזכור את יום צאתך מארץ מצרים כל ימי חייך".

זה לא אומר שהעבודה במצרים הייתה קשה, אלא הקושי הוא בחוסר היכולת להשפיע. אני מוכן לעבוד ולעשות את כל מה שנחוץ, אבל אני לא רואה שעל ידי זה אני משפיע לפחות במשהו לבורא. זה נקרא "גלות" ו"שעבוד".

פרעה שואב ממני את כל תוצאות העבודה שלי, הכול מגיע אליו. לא מדובר על הקושי בעבודה, אלא על תוצאותיה, הרי אני לא יכול לגרום שום נחת רוח לבורא. בגלל זה "יאנחו בני ישראל" ולא בגלל שהיה להם קשה לעבוד.

בלי שום קשר לקושי בעבודה, קשה לי לראות שאני לא מסוגל להשפיע לפחות במשהו לבורא. זאת הבחנה מאוד חשובה. הצעקה לא הייתה כתוצאה מהעייפות וההתייבשות מהעבודה, אלא מדובר רק על היחס כלפי הבורא. הרי אני רואה שאת כל היגיעה לוקח השונא המושבע שלי.

זאת הרגשה מאוד חזקה. תארו לעצמכם שבעולם הזה כל מה שאתם הרווחתם עובר לשונא הגדול ביותר שלכם. נגיד שאתם חסכתם כסף לאורך זמן, חלמתם לקנות לימוזינה ופתאום רואים שאין כסף והשכן שלכם נוסע בלימוזינה חדשה.

הערה: התסכול הגדול ביותר בשבע שנות רעב הוא, שאתה ממשיך לעשות את אותן הפעולות, משקיע בקבוצה ובהפצה בדומה לשבע שנות שובע, ואתה יודע שפרעה יקבל את כל התוצאות ואתה מתייאש עוד יותר.

תשובתי: לא, אתה חושב שאתה עובד "בעל מנת להשפיע". ובסוף, כשאתה עשית את כל זה במרץ, באהבה ובמסירות נפש, מסתבר פתאום שכל זה היה למענך והבורא לא קיבל כלום. שום דבר לא נחשב להשפעה ואתה אגואיסט יותר גרוע מקודם. זאת העבודה בגלות.

והבעיה היא לא שזה עלה לך בהמון דם, יזע ודמעות, אלא שהתוצאה לא מגיעה ליעד הנכון, שהבורא לא קיבל נחת רוח. ואני לא מצטער בגלל שהוא לא נהנה ממני, אלא שאני על ידי הפעולה שלי (אפילו בהיותי נמצא בהסתרה ממנו) לא הצלחתי לגרום לו נחת רוח. האדם עולה בסולם הניתוק מעצמו ורואה עד כמה פרעה לא נותן לו להשפיע.

שאלה: אני לא מתאר לעצמי כיצד אפשר להתנתק מפרעה, כדי שכל פרי עמלי יעבור לבורא?

תשובתי: אם חלק מלבך נמצא אצל הבורא, אז אתה תרגיש את זה, כמו כלפי הילדים שלך ואנשים קרובים אליך. לכן, נאמר, "כאיש אחד בלב אחד".

מתוך שיעור על פי מאמרו של הרב"ש, 02.04.2014

ידיעות קודמות בנושא:
רק נס יכול לעזור
מסתבר, שאני עבד של פרעה
הקפיצה מעבר ל"בלתי אפשרי" האחרון

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest