דף הבית / חינוך, ילדים / לחזור לספסל הלימודים

לחזור לספסל הלימודים

שאלה: בשיטה שלנו לחינוך אינטגרלי של ילדים יש הרבה עקרונות יסוד: חינוך נפרד לבנים ולבנות, חינוך של ילדים קטנים על ידי ילדים גדולים יותר, חינוך "במעגל" ובדיונים. תשומת לב מיוחדת מוקדשת דווקא לחלק המעשי, הנוגע לחיים, ולא לחלק המופשט של החינוך. האם העקרונות האלה שונים במשהו עבור מבוגרים?

תשובתי: כמעט ולא, מפני שכאן אנחנו דומים לחלוטין לילדים, שצריכים לקלוט דבר חדש. אנחנו מתחילים עכשיו לגלות עולם חדש, חיים חדשים, יחס חדש כלפי העולם. אנחנו צריכים לשנות את עצמנו ולגלות לעצמנו את העולם החדש. אנחנו כמו ילדים, שצריכים להבין את העולם החדש והאינטגרלי הזה שמתקרב אלינו.

כדי שנרגיש את ההתקרבות שלו אלינו, בצורת המשבר הנוכחי, כל הפעולות שלנו צריכים להיות מכוונות לכך שניכנס להרמוניה עם העולם האינטגרלי הזה.

היום הטבע מתחיל להתייחס אלינו כאל מערכת אינטגרלית, תלויה הדדית ומאוזנת הדדית, שבה כל החלקים נמצאים באיזון, בתמיכה, בוויתורים הדדיים.

הדבר החשוב ביותר במערכת הזאת – הוא אנחנו! ולשם כך אנחנו צריכים לעבוד היטב על עצמנו ולתפוס שכל זה לא מגיע כתוצאה מקפריזות או המצאות של מישהו, מהרהורים פילוסופיים למיניהם, אלא באמת, כתוצאה מחוק הטבע, שבהדרגה, בניגוד לרצוננו, מתממש בחברה האנושית, ואנחנו איננו תואמים לו. כלומר, נניח שמכניסים אותנו לתוך מסגרת עגולה, בעוד אנחנו מרובעים, ואיננו יכולים לעבוד במסגרות עגולות. בכך מסתכם המשבר. כך שכל המבוגרים יצטרכו לשבת מחדש על ספסל הלימודים וללמוד לחיות בעולם החדש, להכין אליו את עצמם.

שאלה: אמרת שמתוך הניסיון המעשי של חינוך הילדים במרכז שלנו, הלימודים צריכים להתבצע במעגל ולהצטלם במצלמת וידאו, כדי שלאחר מכן הילדים יוכלו לראות איך הם נראים מהצד. זוהי שיטה מאוד אפקטיבית. האם אפשר ליישם אותה גם על מבוגרים?

תשובתי: אפשר ליישם בדיוק את אותן השיטות, מפני שלגיל אין חשיבות. יש חשיבות רק למעמד שלנו ביחס לעולם החדש, למערכת החברתית החדשה, שאליה אנחנו חייבים להיכנס. וביחס אליה, כולנו ילדים, ואנחנו צריכים ללמוד אותה ולהשתנות בהדרגה, לעצב את עצמנו בהתאם אליה.

מתוך שיחה בנושא החינוך האינטגרלי, 12.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
חינוך משותף או נפרד?
הגיל לא מפריע ללימוד
הפרדיגמה החדשה של היקום

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest