דף הבית / קבלה לעם / שיעור הקבלה היומי / להתבונן בעולם דרך הנקודה שבלב

להתבונן בעולם דרך הנקודה שבלב

arkadi-dukhin_70.jpg

אף מילה בספרי הקבלה אינה מדברת על אובייקטים גשמיים כלשהם, על מקומות ואפילו על התכונות שאנו מכירים מעולמנו.

כשאנחנו קוראים את המילים "כותל" או "אדם" – אסור לנו לתאר ולדמיין קיר שניצב בירושלים או אדם בעולם הזה. העולם שלנו – זו מציאות מדומה, וספר קבלה אינו מספר דבר על מצבי הגשמי.

במצב הרוחני אין שמות ולכן המקובלים מספרים עליו ב"שפת הענפים". למשל, כשנאמר: "ויעמדו רגליו על הר הזיתים" – הכוונה לכך שעולם אין סוף יתפשט (יתגלה) ויגע בעולם הזה – כלומר בכל הרצון שלנו.

כשמשתמשים בשם "העולם הזה" לא מתכוונים לעולם שאנחנו מרגישים בגשמיות. העולם שאנחנו מרגישים עכשיו לא מקבל שום ביטוי ברוחניות, לכן הוא נקרא העולם המדומה !

"העולם הזה" או "העולם שלנו", המתואר בספרי הקבלה – זו המדרגה האחרונה של העולמות הרוחניים. רק את הנקודה שבלב שלנו, אנחנו יכולים לכנות "נקודה של העולם הזה (שלנו)", מאחר וזו הנקודה האחרונה של הירידה שלנו ממעלה למטה. ואם נדאג להתפתחותה, נוכל "לעלות" דרכה בחזרה "ממטה למעלה".

ואז נוכל לתפוס את העולם דרך אותה נקודה שבלב ולא דרך חמשת החושים הגשמיים שלנו. או אז נבין, שהחיים (אשלייה) הגשמיים האלה ניתנו לנו, כדי שנוכל להתקדם לעת עתה בעולם דמיוני כלשהו. אבל אף מילה שמופיעה בספרי קבלה (תורה וכולי) אינה מתייחסת לעולם הזה!

גם התורה אינה מדברת על מוסר, כפי שחושבים רוב בני האדם. היא אינה מדברת על הדרך שבה עליך לנהוג בגוף הבהמי שלך, אלא רק בדרך שבה תוכל לתקן את נשמתך. כך למשל, חוקי הטהרה (מקווה) מסמלים את תיקון "הגוף" (הרצונות) בעזרת תכונות הבינה (מים).

חוקי הכשרות, מדברים על הדרך שבה יש להכין את הרצון "הבהמי" כדי שיהיה ראוי למאכל "לאדם שבתוכנו", כלומר כיצד להעלות את רצונותינו מדרגת הצומח והחי לדרגת "האדם" שבנו.

הקורבנות בבית המקדש מתארים את ההתקרבות אל הבורא (קורבן, מהמילה קרוב) – את הדרך להשתמש ברצונות מכל הדרגות כדי שידמו למדרגה העליונה, לשנות את כוונתם, מ"לקבל לעצמי" ל"להשפיע".

אם אנו קוראים את הדברים לפי השפה הגשמית שלנו יוצא שעל המזבח נשרף לחם או בשר, נשפך דם ומים – ואילו בשפת השורשים מדובר על תיקון הכוונה! אין צורך לבנות שום דבר מאבנים, אלא רק לתקן את הנשמה!

צריך לראות את הכוחות הרוחניים דרך התמונות "הגשמיות" המדומות.

מתוך שיעור על "פתיחה לחכמת הקבלה", 18.11.2009

רשומות קודמות בנושא:
לראות את העולם דרך נקודת הנשמה
ספר הוראות בדרך אל האור
כל העולמות – בתוך האדם

One comment

  1. הלוואי והייתי מבין! אני לא מצליח להבין את הנתק שהרב עושה בין השפה הגשמית לשורשית כאילו ניתן לבצע תיקון על הכוונה מבלי צורך בשפה הגשמית?. למשל יסביר לי הרב כאשר השפה הגשמית מדברת על כך שאסור לאדם להיות עם אשתו כאשר היא בנידה, האם זה אומר שאין שום בעייה להיות עם אשה בנידתה ולו רק תיקון הכוונה חשוב?

    על פי התפיסה שלי הדרך לתיקון הכוונה היא דרך השפה הגשמית אחרת כל מצוות התורה בטלות ולא צריך לקיים אף אחת מהן.

    ב ב ק ש ה אנא הסבר את תפיסתך זה מאד חשוב לי,

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest