דף הבית / המשבר ופתרונו / להחזיר את הטבע לאיזון

להחזיר את הטבע לאיזון

שאלה: בשנת 2019, בדו"ח שהוגש לאו"ם, הכריזו אלפי מדענים כי די בהתחממות של 1.5 מעלות צלזיוס כדי להביא אותנו לנקודת האל-חזור.

מאז 2019 ועד היום משבר האקלים מחמיר בקצב מטורף. מיותר לציין את רשימת המכות שכולנו עדים להן ברחבי העולם. על פי ההערכות הפסימיות, אם קצב וכמות פליטת גזי החממה לא ישתנה, עשויה להתרחש עלייה של 6-4 מעלות עד סוף המאה. התחממות כזו עלולה להוביל לשרשרת של השלכות הרסניות כמו בצורות קשות, משבר רעב וצמא, לצד הצפה של הערים הגדולות בעולם. כל אלה עלולים להוביל להגירה המונית, לערעור הביטחון הלאומי ולסדר עולמי חדש. מה הטבע רוצה מאיתנו?

תשובתי: הטבע שואף לאיזון. אנחנו משפיעים על הטבע בערוצים רבים עם מנגנוני ויסות רבים שאנחנו לא שולטים עליהם בצורה נכונה ולא מודעים לכך שאנחנו משפיעים בצורה קריטית כל כך על הטבע. אנחנו אפילו לא יודעים על ידי מה אנחנו משפיעים על החום, על הקור, על הלחות, על איזון האוויר ופליטת הגזים. אנחנו מייבשים אדמות, או להיפך, אנחנו עושים הרבה דברים שאנחנו לא מבינים את התוצאות וההשלכות שלהם, אבל כתוצאה מהם הטבע יוצא מאיזון ומגיב, כי הטבע הוא גוף חי.

כולנו, הדומם, הצומח והחי, חיים בשיתוף, בחיבור, בהרמוניה מסוימת, ואם יוצאים מאיזון, עולה כבר השאלה עד כמה אנחנו גרמנו לכך, והאם אנחנו יכולים להחזיר את הטבע לאיזון?

מההיסטוריה של כדור הארץ, אנחנו למדים עד כמה היו תקופות קשות וקריטיות. ודאי שהן היו לא נעימות למי שחי אז על פני כדור הארץ, ויש אפילו כמה וכמה מינים וזנים שנכחדו ובמקומם הגיעו מינים אחרים. היום אנחנו נמצאים במצב שאפשר להגדיר אותו כקטסטרופה, משבר גדול מאוד. אנחנו קוראים לזה "משבר אקלים", אבל זה לא האקלים בלבד, כי כדור הארץ איננו כדור דומם שמסתובב אי שם בגלקסיה. עלינו להבין שהאיזון צריך להיות ברמה הרבה יותר גבוהה ומשמעותית. אנחנו לא מבינים, לא יודעים ולא מודעים לכך, ואפילו אם אנחנו מודעים במקצת, אנחנו לא שמים לב לכך. אנחנו לא רוצים לקשור זאת אלינו, ולא רוצים להביט קדימה ולראות עד כמה אנחנו מסכנים את הקיום שלנו על פני אותו כדור.

 

מתוך ישיבת כתבים, 1.8.2021

 

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest