להבין מה קורה

laitman_2010-11-09-11_6785-70.jpg

שאלה: אתמול ערכנו בעפולה שולחן עגול בהשתתפות ראש העיר ומומחים מובילים בתחום החינוך. שוחחנו על מערכת החינוך במציאות של המאה ה-21. המסר שלנו היה שצריך להכין את הילדים לחיים בעולם החדש, המקושר הדדית. השותפים לשיחה לא התנגדו, אבל היה הרושם שאנחנו מנסים לזרוע במקום של שממה. האם האנשים יוכלו להבין מראש את האתגר שניצב בפני האנושות?

תשובתי: אם הם לא יוכלו, האסונות יאלצו אותם לזה. הדוגמא החיה לכך היא אירופה ששקעה בחובות. המנהיגים שלא לא יודעים מה לעשות, אבל הם מבינים ומרגישים שפיצול עלול לגרום לאסון כבד. מהצד השני, לא מובן להם כיצד להתאחד. כי אפילו אם הם יתחילו להזרים מיליארדים זאת לא תהיה ערובה לעתיד ורוד.

זה היה טוב אם היה אפשר לשלם פעם אחת ולהיפטר מהבעיה. יש בחיים דבר כזה: תוותר במשהו, והאבן תרד מהצוואר. אבל שום דבר לא מסתדר. הבעיה של אירופה היא חוסר התקשורת ההדדית. רבים כבר מדברים על כך שחייבים ליצור ממשלה אחידה או לפחות משרד אוצר מאוחד. אבל איך? הרי במקרה כזה צריך לבטל לא רק את הגבולות המדיניים אלא גם את כל הגבולות האחרים. לבטל את כל ההבדלים. מערכת פיננסית כללית משותפת פירושה ביטוח לאומי משותף, פנסיה משותפת, תקציבים משותפים ותנאים משותפים… במילים אחרות, נדרש יחס זהה לכולם, וזה אומר שצריך להיות עם אירופאי אחד וגבול אחד מסביב לכל אירופה, שבה כולם שווים.

תפיסה כזאת מעוררת בהתחלה פחד, כי הרי לא היה שום דבר דומה בהיסטוריה.

האנשים עדיין לא מבינים שאת הפיתרון צריך לחפש באיחוד. האדם רואה את מה שחסר לו אישית, אבל האיחוד אינו חלק מהרשימה הזאת. רק בעיות גדולות יכולות להניע אותו לדבר כזה. אפשר לנוע קדימה באחת משתי דרכים: או תחת מכות וייסורים או מתוך השכל הבריא. או על ידי המקל שמכה מאחור או ללכת אחרי הגזר שמושך מלפנים. תבחר אחד מהשניים. בינתיים המקל הוא שמניע אותנו, והאירופאים חוטפים ממנו הכי הרבה. אבל עוד מעט גם האמריקאים ירגישו היטב את המכות שלו.

הדבר היחיד שאנחנו יכולים לעשות, זה להסביר לעולם מה שקורה, בכך שנציג בפניהם עובדות. מומחה מנוסה מסוגל לראות ולהבין את הבעיה. כך גם כל בני האדם צריכים לראות את מה שהם בינתיים לא שמים לב אליו. בעזרת הקליפים, הסרטים, השירים וכולי, צריך להביא אליהם את ההסבר על מה שקורה היום בעולם. אפילו אם האדם רחוק מזה, הוא בכל זאת צריך להבהיר משהו לעצמו. לפחות במקצת.

על ידי זה אנחנו נקל על המצב, בכך שנהפוך כל אחד, במובן מסוים, למומחה, כדי שהוא ייזהר מפעולות פזיזות ולא מחושבות ויהיה מוכן לשתף פעולה, וחוץ מזה, בזכות זה, אנחנו נביא בהדרגה לשלטונות את ההסבר על הצורך לארגן סביבה שמחנכת את האנשים.

[#57988]

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "השלום בעולם", 18.10.2011

ידיעות קודמות בנושא:
אין לאן לברוח
לא רק הכלכלה צריכה להשתנות
רק עובדות

One comment

  1. שלום רב, מורה יקר..
    האם לדעתך אפשר לראות באיחוד האירופאי אשר התחיל ממבנה כלכלי אך לא נתן את הדעת לאיחוד חברתי/אנושי..
    ולהציע את ההסבר שההתחלת האיחוד היתה על רקע כלכלי וזהו פתרון חלקי ועכשו הגיע הזמן (לעלות מדרגה)לשלב הבא לאיחוד בין בני האדם לערבות ההדדית המתבקשת ע"י הטבע..
    תודה לך ולדרך בה הנך מורה לנו דרך
    זהבה בית ערבות חדרה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest