דף הבית / משבר עולמי / לא נחזור לעולם שהכרנו

לא נחזור לעולם שהכרנו

photo_rav_gh70_292.jpgמתוך דברים שאמר פרופ' מנואל טרכטנברג, ראש המועצה הלאומית, בכנס כלכלי שנערך לאחרונה:

"בתום המשבר הנוכחי לא נחזור לאותו עולם שידענו, נחזור לכלכלה עולמית הרבה פחות סימפטית. לא מדובר רק על משבר אחד כי אם על שלושה מעגלים שמתרחשים מסביבנו.

  1. המשבר שקשור לקריסת מוסדות פיננסיים. הוא אכן מכה גם בישראל. תנאי הפתיחה שלנו טובים, ואפילו טובים מאוד. האיתנות של המערכת הבנקאית מוכחת מדי יום. אנחנו במערכת בנקאית חסינה עד כה ואיתנה, ואנחנו חריגים בנוף העולמי.
  2. חוסר איזונים וחוסר שיווי משקל במערכת הבינלאומית הגלובלית שנתפסה כאיום על כלכלת העולם.
  3. מיצוי מקורות הצמיחה. אין לנו זכות ראשונים יותר בהייטק, שחקנו את ההון האנושי בו. גם העלייה מברית המועצות הסתיימה ויש האטה בצמיחה העולמית.

כדי לחדש את מקורות הצמיחה צריך בין היתר לחדש את ההון האנושי על כל רבדיו ולפתוח שווקים חדשים."
"צריך לפעול אחרת מבחינת יצירת הסכמות רחבות, אני לא מאמין בגישה תוקפנית, לא בתוך הממשלה ולא בין גורמי ממשל. כולנו באותה סירה, אם לא נדע לשנות זאת לא נצליח בשום דבר שננסה לעשות. זה דרוש לנו לא פחות מתובנות כלכליות."

מתוך דברים שאמר פרופ' צביקה אקשטיין, המשנה לנגיד בנק ישראל, באותו כנס: "אנו במיתון עולמי משמעותי על רקע פיננסי. זהו המיתון הראשון לכל העולם המערבי, וגם המתפתח, מאז 1929. אנחנו היום בתהליך ההתייצבות, עד היום זה מתבצע לא רע, בישראל יותר טוב.
החשיבות של נחישות ועקביות בביצוע יוציאו את העולם ואת המשק הישראלי מהר יותר לצמיחה מחודשת. זה לא יהיה קל, אבל זה לא יהיה קשה כמו המשברים שידענו. אנחנו יודעים לטפל בזה יותר נכון. שלב ראשון הוא חזרה ליציבות המערכת הפיננסית ואנחנו רק בתחילתו.
"נמשיך לקנות דולרים כל יום, ובכך אנחנו מחזקים את יציבות המשק. אני מאמין ששיקום השווקים הפיננסים יהיה ב-2009."

התייחסותי: אני נזכר בתחזיות שלהם לעתיד מזהיר…

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest