דף הבית / המשבר ופתרונו / כמיהה לרעיון הלאומי

כמיהה לרעיון הלאומי

רעיון: ברוסיה נעשה חיפוש אחר הרעיון הלאומי המרכזי של האומה, אשר יכול לאחד את כל אזרחיה. רק שהחיפוש הזה אינו מביא לתוצאות. החברה הרוסית זקוקה נואשות לרעיון לאומי חזק, מפני שללא ציוני דרך ומשמעות לחיים היא מתדרדרת.

לאחר שמערכת הערכים הסוציאליסטית הושמדה, רוסיה לא הצליחה להתאושש מהדיכאון. האלכוהוליזם ההרסני, ההתמכרות לסמים שחובקת את המדינה, האדישות – למעשה, קיומם של אנשים רבים הפך למעיק וחסר טעם.

רוסיה אינה יכולה אפשר לעצמה לוותר על התביעות הקיסריות ולהתמקד בבעיות כלכליות ספציפיות. מדינה קטנה יכולה להרשות לעצמה לוותר על מדיניות חוץ פעילה, אולם רוסיה היא מדינה ענקית, יש לה אויבים רבים, וויתור, פירושו, הכנעה.

ניתן להטיל ביקורת על האופי הלאומי הרוסי ועל המנטליות, אבל אי אפשר לשנות אותם – החיפוש אחר המשמעות הגלובלית תמיד נשאר במקום הראשון, ומתנשא במעמקי תת המודע..

דווקא בזכות השאיפה המולדת של העם הרוסי לרעיונות של צדק, הבולשביקים הצליחו לנצח וליצור מערכת יחידה במינה, שאִתגרה את הציביליזציה הקפיטליסטית כולה. מצב הרוח המשיחי מחלחל בתרבות הרוסית כולה. הרעיון הלאומי זאת משימה היסטורית המקשרת את העבר עם ההווה ומגדירה את קווי העתיד.

לגדל את הרעיון הלאומי באופן מלאכותי – זה דבר בלתי אפשרי, כאן נדרשת תשוקה אמיתית, ביטחון, אמונה. באופן מלאכותי ניתן ליצור רק בובת תעמולה, אבל אנשים לא ילכו אחריה. דרושה כנות, וההוכחה האמיתית שלה היא המעשים, והם אינם.

סקרי דעת הקהל מראים כי הרעיונות של הסוציאליזם נהנים מהפופולריות הגדולה ביותר. שנים של מדיניות ציבורית ליברלית רק חיזקו את הדעות הללו, הרי, לאנשים הייתה הזדמנות לחוות על עצמם ולהשוות את הסוציאליזם והקפיטליזם, וההשוואה לא הייתה לטובתו של הקפיטליזם.

הסיבה לניסיונות של הרשויות "לצייר" את האידיאולוגיה החדשה עבור העם היא, שהם חסרי יכולת לממש את הרעיון הסוציאליסטי שקרוב ומובן להמונים. הרי, על מנת לתרגם את העקרונות הללו הלכה למעשה, האליטה הכלכלית הייתה צריכה להקריב את האינטרסים שלה, והיא בהחלט אינה מתכוונת לעשות זאת.

להמציא "רעיון לאומי" אחר עבור הרוסים – זה דבר בלתי אפשרי: ערכים ליברליים לא הצליחו להשתרש בהם, וחלופות ברורות אחרות אינן קיימות. כאשר השלטון ברוסיה יהיה מוכן ללכת על שינויים כאלה, יופיע גם הרעיון.

התייחסותי: אנחנו צריכים לחפש לא מחוץ לנו, אלא לשנות את עצמינו. רק חינוך ההמונים החדש באמצעות שיטת החינוך וההשכלה האינטגרליים יכול לגלות בתוך העם רמה חדשה של שיתוף פעולה, שוויון, אחדות, יחד עם הגילוי של צורת קיום עליונה, נצחית ומושלמת. לפי טבעו ושאיפותיו של האופי הלאומי הרוסי, דווקא העם הזה הוא הקרוב ביותר למימוש עצמי לעולם החדש.

ידיעות קודמות בנושא:
לחפש בדחיפות את הרעיון הלאומי
המצב הפסיכולוגי של החברה הרוסית
תחייתה הרוחנית של רוסיה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest