דף הבית / כלכלה / כסף / כל העולם הוא קבוצת סיכון אחת גדולה

כל העולם הוא קבוצת סיכון אחת גדולה

דעתו של אולג יאניצקי, ד"ר לפילוסופיה באקדמיה הרוסית למדעים: כל העולם הוא קבוצת סיכון אחת גדולה. הסיכונים טמונים לא בתוצאותיהם של מעשים מוטעים או פזיזים, אלא בתהליך ייצור הסיכונים עצמו, שטבוע במהותה של דרך ההתפתחות של החברה המודרנית.

להלן העדויות לכך מתוך הטיעונים של הפוליטיקאים הבכירים שהשתתפו בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס:

1. העסקים והמובילים בתחום אינם מסוגלים לפתור לבדם את הבעיות שהציפו את העולם, והם קוראים לעזרתם של הפוליטיקאים. מדוע?

2. משום שזוהי מהותו של עולם העסקים: כאשר טווח הראיה של בני האדם מוגבל על ידי גובה הרווח, החשיבה שלהם היא נקודתית, ולטווח קצר בלבד, במטרה לחפש רווח עצמי ולא את טובת הכלל,

3. משום שסכנת פשיטת רגל, ניתוק, אבטלה ורעב הקיפה את כל המדינות ללא יוצא מן הכלל,

4. משום שהמשבר – וזאת נקודה עקרונית – הכה בכולם: בעניים ובעשירים, במדינות המפותחות והמתפתחות, במרכז ובפריפריה,

5. משום שאין אפשרות למצוא מקלט מהמשבר הזה, אפילו לא באי בודד,

6. בסופו של דבר, מתברר שהמערכת הפיננסית העולמית שנחשבת ל"מערכת הדם" של הכלכלה – היא כמו צינור נפט או גז. אי אפשר להיות מכור רק ל"סם" הזה ולחשוב שהוא ימריץ אותך לנצח!

7. כל עוד החיים שלנו ושל כלל העולם יהיו קשורים למחירי אוצרות הטבע, ולא למחיר האינטלקט האנושי וההון האנושי, שום דבר לא ישתנה מהותית,

8. אפילו בעלי ההון והסמכות עדיין חושבים בקטגוריות הישנות. "משבר" הוא מושג ישן, שאינו רלוונטי למצב הנוכחי, והוא לא מתייחס לסביבה הכוללת של הטבע, החברה והכלכלה, שבהם מתפתח המשבר. בעלי הכוח חושבים כמו פעם: קודם נציל את עצמנו, וכשנתעשר שוב, נעשה משהו גם למען האחרים…

9. קצת מעודדת העובדה שמועטים, בינתיים רק מועטים, התחילו להרהר על מה שחשוב ביותר: המשבר הוא תוצאה של חוסר תקינות מהותית של החברה המודרנית, של בסיסיה המוסריים והאתיים. העיקרון "טוב לתאגיד שלי – טוב לי" כבר לא פועל יותר, וזאת מבלי להזכיר את אלפי העובדים שנפגעו ואפילו לא נודע להם איזה תאגיד בדיוק גרם להם לצרות רבות כל כך. בנוסף לכך, המשבר הוא התוצאה של אותו הסדר החברתי שבו הקפיטליזם ליכד את מיליוני האנשים בצורה שאינה מאפשרת להם לזוז.

דעתו של דניס סמית, העורך הראשי של כתב העת Current Sociology (מתוך גיליון 56, מאי 2008, עמוד 349): "המאבק על הגדלת הנכסים יוחלף אט-אט במאבק שמטרתו לשמור על מה שכבר נמצא בידינו. המאבק הזה יהפוך בהדרגה למאבק ההישרדות הבסיסי. הוא כבר הפך למאבק העיקרי עבור העניים. במוקדם או במאוחר, גם אלו שהם עשירים יחסית יהיו באותה הסירה.

המשבר הכוללני הנוכחי (המכונה על פי המסורת "משבר") נוצר דווקא בגלל שתנאי המשחק הכלליים בחברת הצריכה המודרנית הובילו לכך. לכן, המאבק מתנהל בין העיקרון הישן ה"נקודתי", לבין העיקרון הסוציו-אקולוגי המערכתי הכולל, שמפלס את דרכו באיטיות.

ידיעות קודמות בנושא:
המשבר העולמי: מעשה ידי אדם?
העולם לא חווה משבר כלכלי, אלא אידיאולוגי
המשבר הפיננסי התיש את העולם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest