דף הבית / כלכלה / כסף / כל ההתפתחות של האנושות היא התפתחות הקשרים

כל ההתפתחות של האנושות היא התפתחות הקשרים

האדם אינו יכול להתקיים בנפרד מהחברה. אנחנו בכוונה בנויים בצורה שמחייבת אותנו לחיות בקרב בני אדם אחרים. זה נובע משבירת הנשמה הכללית להמון נשמות פרטיות.

הרי כדי לגלות את הבורא, אנחנו צריכים לגלות את הקשר השבור בינינו ולתקן אותו. ואז, ככל שאנחנו משיגים את פעולותיו של הבורא, אנחנו משיגים את שלמותו. ולכן, אנחנו בנויים בצורה כזאת, שאף אחד מאיתנו אינו יכול לחיות בבידוד גמור, אחרת הוא יורד לדרגת החי. אם הוא התפתח עד לדרגה האנושית, הוא חייב לחיות כבן אנוש, להיעזר באחרים וגם לתרום את חלקו עבור כולם.

כל ההתפתחות של האנושות היא בעצם התפתחות הקשרים בינינו, התפתחות התלות שלנו זה בזה. בהתחלה היו קיימות רק משפחות, לאחר מכן החלו להיווצר חמולות ושבטים, ואחר כך כפרים, ערים ומדינות. ולפני כמה מאות שנים החל הסחר הבינלאומי האקטיבי בין מדינות רבות.

דווקא בגלל זה העמים המפותחים יצאו לכבוש מדינות זרות ולגלות יבשות חדשות. מפני שהם הרגישו שחסרים להם הקשרים. הרצון האגואיסטי כל הזמן דוחף אותנו לקשר הדדי ולסחר חליפין.

כך התפתחה הכלכלה, שהיא בעצם ההעתקה מהדחף הפנימי שלנו להיות מקושרים זה לזה. לכן כל הכלכלה בנויה על האגואיזם שלנו, על הרצון לקבל, שהרגיש שהוא חייב להרוויח על חשבון האחרים: אני נותן לך, אתה נותן לי, וכן הלאה. האחד עסק בחקלאות, השני במלאכת יד, וכתוצאה מההתקשרות ביניהם, שניהם הפיקו את התועלת המירבית. מובן שאי אפשר לעצור את ההתפתחות הזאת ולחזור למצב שבו כל אחד מייצר לעצמו הכול ומנהל משק טבעי, כמו בזמנים עברו.

וכך בנינו את כל סוגי הקשר בינינו, שכולם תואמים לאופי האגואיסטי שלנו, שהתפתח במשך אלפי דורות. עד שפתאום, בימינו, מתברר שהקשר הזה שיצרנו בינינו, מתוך האגו שלנו, הוא כבר לא כל כך פשוט כפי שחשבנו! היום מתגלה קשר אחר: אנחנו קשורים זה לזה בצורה הדדית. כך זה מתגלה מצד הטבע.

אנחנו בנינו את הקשר בצורה שרצינו, כפי שהיה נדמה לנו שיהיה טוב יותר ליצור קשרים הדדיים מועילים. אנחנו בנינו אותו מרצוננו החופשי, תוך ציות לדרישת האגואיזם שלנו, וכך נוצרו הפוליטיקה, החברה, הכלכלה, המשפחה, החינוך וכל מערכות החיים.

אבל פתאום, מתגלה איזשהו קשר חדש, אחר, שמנוגד לכל מה שעשינו עד עתה! ולכן נוצרת הבעיה ופורץ המשבר.

מתוך שיעור על מאמר שבעל הסולם פרסם בעיתון "האומה", 17.08.2011
ידיעות קודמות בנושא:
ללמוד מהטבע את הערבות
האגו מוביל אותנו בנאמנות
מי אנחנו?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest