דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / כל האור – זה יותר מדי. אפשר רק חלק קטן?

כל האור – זה יותר מדי. אפשר רק חלק קטן?

בעל הסולם, "הקדמה לתלמוד עשר הספירות": "אמנם, מבחינת הסתר אחד, שפירושו, שמאמין בהשגחת שכר ועונש, אלא שמתוך ריבוי היסורים, בא לפעמים לידי הרהורי עבירה".

הרצון האגואיסטי לוחץ על האדם, ולא מספיק לו הגילוי הקטן של האחוריים של הבורא. אבל הוא עדיין מחזיק את עצמו, עד כמה שזה אפשרי.

"כי אע"פ שמאמין, שהיסורים הגיעו לו מחמת עונש, עכ"ז דומה, לרואה את רעהו מאחוריו, שעלול להטיל ספק, ולחשוב, אולי אחר הוא, שהחטאים האלה, המה רק שגגות, שמתוך שמאמין בכלל, בהשגחת שכר ועונש".

אז מהם המצבים האלה? נניח שהרצון האגואיסטי של האדם שוקל 100 ק"ג, והאור נותן לו כוח התמדה רק על 50 ק"ג. נחסיר מ-50 הק"ג של כוח האור את 100 הק"ג של הכוח הרע, ונקבל מינוס 50 ק"ג. 50 הק"ג האלה של האגו הם שפועלים בתוך האדם ומורידים אותו לדרגת שגגות. ואם היו משתחררים בתוכו כל 100 הק"ג של האגו, הוא היה מוצא את עצמו בדרגת זדונות.

אם כולי נמצא בשליטת הרצון האגואיסטי שלי – זוהי דרגת זדונות. כאן כל הכלים שלי, המקבלים והמשפיעים, פועלים בכוונה על מנת לקבל. אבל אם חלק מהכלים שלי יכולים להחזיק את עצמם ללא פחד, אז אני נמצא בדרגת שגגות. הכול תלוי בהתגלות הבורא, בהופעה שלו אליי.

בעולם שלנו המנגנון הזה לא עובד. כאן מחזיק אותנו רק האיום של המכה לאגו: בין אם זאת הרגשת הבושה, או נזק לגאווה או אפילו נזקים פיזיים. מצד שני, בעולם הרוחני העונש הוא חוסר היכולת להשפיע. והאיום הזה של חוסר היכולת להשפיע מחזיק את האדם.

בגדול, הכול תלוי באיזו מידה האור משפיע עליי, ובכמה מהכלים שלי אני רוצה שהוא ישפיע. בהתאם לזה אני נמצא בדרגת "צדיק" או "רשע".

האם יש לי בזה בחירה חופשית? – זה תלוי האם אני יכול לדרוש מהאור שישפיע עליי בצורה מקסימלית.

למשל, יש לי רצון אגואיסטי "אכזרי" במשקל 100 ק"ג, ואני מוכן לתקן אותו רק בנפח של 10 ק"ג. אני פשוט לא מסוגל לבקש תיקון גדול יותר, אינני מסוגל לסרב לקבל תענוגים ולהכניס אותם תחת הכוונה להשפיע. אפילו כשאני נכלל בקבוצה, אני לא מוכן להיפטר מכל האגואיזם שלי. לכל היותר אני מוכן "ליישר קצוות", להיפטר מ"עודפי השומן", ולא יותר. רק על זה אני מבקש. ומה אז? האם יקבלו את הבקשה שלי בכזאת צורה אגואיסטית?

שכל אחד ישתדל לענות על השאלה הזאת בעצמו.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "הקדמה לתלמוד עשר הספירות", 25.01.2012

ידיעות קודמות בנושא:
ויעיד עליו יודע תעלומות
בקשה לא לעזוב את מקום העבודה

כשהאור נמצא, הוא לא מתקן

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest