דף הבית / כלכלה / כסף / כלכלה של ערבות גלובלית

כלכלה של ערבות גלובלית

המערכת הכלכלית של היום היא הדוגמא המוחשית ביותר של הקשר שלנו זה עם זה. כי אנחנו בעצם מקושרים זה לזה דרך הכלכלה, התעשייה והמסחר. ואנחנו רואים שקיימים בעולם כמה אלפי תאגידים גדולים שמקושרים ביניהם, ובצורה כזאת הם מכסים את כל כדור הארץ, מבלי לתת לנו אפשרות לזוז.

אבל גם הם לא יכולים לזוז! ועכשיו הם מגלים זאת לתדהמתם, ואינם יודעים מה לעשות. אין להם שום חופש לנוע זה כלפי זה.

כך מתגלה לנו מערכת הערבות הגלובלית הכללית, רק שהיא אינה רצויה לנו. איננו משתוקקים אליה מצידנו, אבל הטבע, הבורא, מראה לנו את הערבות הזאת, את הקשר ההדדי בינינו. אז איך יעזור לי השכל בתנאים כאלה?

השכל צריך לעזור לי רק בדבר אחד: הוא צריך לעזור לי לזרוק את השכל הבהמי שלי ולהתחיל ללמוד, לערוך היכרות עם המערכת הזאת.

אבל המערכת הזאת לא בנויה בהתאם לשכל הגשמי שלי, כי הוא הרי אישי, אינדיבידואלי. הוא עוזר לי להתקיים בעולם האגואיסטי הזה, כשהוא מראה לי איך להרוויח יותר ולעשות את הכול לתועלתי האישית, ולחשוב שהאחרים נבראו כדי לשרת אותי.

אבל עכשיו, כשמתגלה מערכת הערבות, שאני קשור אליה ותלוי בה לחלוטין, השכל הקודם שלי מפסיק לעבוד. אני חייב להתאים את עצמי למערכת החדשה הזאת! זה כמו שאני מגיע לאיזשהו מקום לא ידוע ומנסה, לפני הכול, להביט סביבי כמה שיותר, ללמוד את מנהגי המקום, כדי להתאים את עצמי אליהם. וכאשר אני כבר מכיר היטב את המקום, אני יכול להתחיל לפעול בו ולהיטיב את מצבי.

אבל איך אנחנו יכולים להכיר את המערכת הגלובלית הזאת שבה מצאנו את עצמנו, אם אנחנו לא יכולים להבין בה משהו עם השכל הגשמי שלנו? אפילו כל התאגידים הגדולים האלה, שכאילו מנהלים את העולם, למעשה לא מנהלים שום דבר. וזה מה שמתגלה לנו עכשיו. לא השכל הפרטי של כל אדם ולא השכל המשותף – לא פועלים יותר.

משמע, שאני חייב עכשיו לזרוק את השכל הבהמי שלי ולרכוש שכל חדש, חשיבה אינטגרלית. והוא כבר יהיה השכל הפועל, השכל של המערכת הכללית, כלומר, השכל של הבורא.

לא יהיה לנו קל ופשוט לרכוש אותו. לשם כך נצטרך לשבור את עצמנו, לעשות מעצמנו גוש אחד מלוכד, להשתדל להרגיש כאיש אחד, כמערכת אחת. וכאשר נשיג את המערכת המלוכדת האחת הזאת, אנחנו נקפל את הרצונות הפרטיים האגואיסטיים שלנו ונתחבר בינינו. אנחנו נבנה בהדרגה את הכלי הכללי שלנו, ונחבר חזרה את חלקי הלגו.

ובקשר בינינו יתגלה השכל העליון, התוכנית העליונה, המהות שלה, ואז נבין מה קורה! רק אז המצב שלנו יתוקן.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "שכל הפועל", 21.10.2011

ידיעות קודמות בנושא:
הצרות שעושה לנו השכל האגואיסטי
להרוויח – רק על ידי ההשפעה
קרן אור מהעתיד בתוך החושך של ההווה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest