דף הבית / משבר עולמי / הצרות שעושה לנו השכל האגואיסטי

הצרות שעושה לנו השכל האגואיסטי

שאלה: איך אפשר להבדיל בין השכל שקיבלנו מהלידה לבין השכל העליון, השכל הפועל?

תשובתי: אנחנו מתחילים להיווכח בהדרגה, מתוך ניסיון החיים, שהשכל הגשמי שלנו לא שווה שום דבר. על אף שבינתיים אנחנו מחשיבים אותו, כי הוא הרי הדבר היחיד שמעלה אותנו מעל הבהמות.

אבל בסופו של דבר אנחנו רואים, שעם כל השכל והיכולות האינטלקטואליות שלנו, אנחנו מגיעים לחיים שגרועים יותר מחיי הבהמות. אנחנו כל הזמן נמצאים בפחד, בחששות, בצער, במתח, באלפי חישובים שונים. אנחנו בעצמנו מזמינים על עצמנו את המחלות ומרעילים בכל רגע את הסביבה שלנו. איזו בהמה מקלקלת בצורה כזאת את מקום מגוריה?

ואילו אנחנו בכוונה יוצרים סביבנו אויבים ושונאים. מי עוד נוהג כך חוץ מהאדם?! כל הפעולות שלנו מביאות אותנו בסופו של דבר להרס. השכל עושה מהאדם את הבהמה הגרועה ביותר והמסכנה ביותר. במה הוא עוזר לנו?

למסקנות האלה אנחנו מגיעים בהדרגה, על אף שקשה לנו להסכים עם זה. אותו השכל שקיבלנו מהטבע הוא זה שקובע את כל הרצונות והנטיות שלנו. ובשכל (בראש) וברצונות (בלב) שלנו אנחנו צריכים להחליט שכל זה רק לרעתנו, וטוב היה אם בכלל לא היינו משתמשים בהם.

האנושות החלה לגלות את זה בהדרגה. נעלם לנו החשק לעסוק בהתפתחות המדע, שאינו גורם לנו להרגיש שהחיים שלנו נעשים מאושרים יותר. ובימינו, האנושות פוסעת לתוך מערכת יחסים חדשה, ובקרוב היא תתגלה לנו ותראה לנו את הקשר המוחלט והתלות המוחלטת שלנו זה בזה.

אנחנו נמצאים בתוך המערכת הכללית, שקושרת אותנו בידיים וברגליים, וכאן כבר לא יכולים לעזור לי לא הרגש ולא השכל. אם אני כבול למיליארדי בני אדם אחרים, מחובר על ידי חוטים בלתי נראים, כך שאינני יכול לעשות שום תנועה עצמאית, אז במה יעזרו לי הרגשות והשכל שלי? הרי כבר מלכתחילה אינני יכול לבצע במערכת הזאת שום פעולה מתוך בחירתי החופשית.

אני פתאום מגלה שאני סתם איזשהו בורג קטנטן במערכת, שפועל מתוך אילוץ, ואין לי שום חופש. אני יכול להסתובב כמה שאני רוצה, אבל כל התנועות האלה מתבצעות רק בדמיון שלי. רק נדמה לי שאני משנה משהו. ולמעשה, אנחנו נמצאים בתוך מערכת יציבה ומאוזנת היטב, ואף אחד אינו מבקש את הסכמתנו.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "שכל הפועל", 21.10.2011

ידיעות קודמות בנושא:
כלכלה של ערבות גלובלית
להרוויח – רק על ידי ההשפעה
גילוי השכל הפועל

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest