דף הבית / כיצד להשיל את הכעס שהצטבר?

כיצד להשיל את הכעס שהצטבר?

שאלה: כתבת בטוויטר: "אל תחליפו שנאה באהבה, אתם תהרסו את האהבה. מומלץ לשמור על כל הרע, וללמוד לכסות אותו בטוב, באהבה. לכסות, זה אומר לשמור, להיות בהתאמה, להיות ביניהם. אז תעמוד על שתי הרגליים ותגדל את שתי התכונות הללו בקו אמצעי". אחת הקוראות שלך כותבת: "זה כל כך מורכב, אבל צריך להשלים, אין דרך אחרת. הדבר היחיד שאני לא אדישה אליו זה לאן להשיל את הרע שמצטבר?

תשובתי: לא צריך להשיל אותו. הרע שמצטבר צריך להיות מכוסה בטוב. דווקא לשם כך הוא קיים, כדי שהטוב כל הזמן יגדל. הטוב איננו יכול לגדול סתם כך. רק אם הרע יגדל, אז מעליו, על ידי המאמצים שלנו נגדל את הטוב.

שאלה: כיצד אפשר להשלים עם הרע?

תשובתי: לא צריך להשלים! צריך להביט בצורה בריאה על העולם. זה לא פשוט, זה מאוד קשה ומורכב, אבל לא נגיע בצורה אחרת למבט נכון על העולם. העולם מורכב משני כוחות: חיובי ושלילי. לכן עלינו לשתף פעולה באופן הדדי בצורה נכונה: אהבה ושנאה, טוב ורע, מינוס ופלוס. ועלינו למצוא את האיזון ביניהם.

שאלה: מה ישרת את המעבר הזה? זה כמו כדור פורח שמנפחים ומנפחים אותו והרע מצטבר ומצטבר. כיצד יתרחש המעבר ממצב של כעס ושנאה למצב של אהבה?

תשובתי: כאשר נבין שאנחנו לא יכולים להשמיד את הכעס, את הרע ואת השנאה, את כל  התכונות השליליות שלנו, את הדחפים, אלא אנחנו יכולים רק לאזן אותם על ידי תכונות חיוביות, כדי שהם יתקיימו במשותף.

שאלה: אחת הקוראות שואלת על אלגוריתם שמורכב מכמה צעדים. נניח, שהיא עומדת להתפוצץ מכעס ושנאה, מה עליה לעשות באופן עקבי, כדי להגיע למצב הבא?

תשובתי: בעיקרון צריך לעשות זאת בקבוצה, בחברה, התומכת בשיטה כזאת, בהדרכה של אדם מנוסה יותר, שבאמת יכול להראות לך כיצד לבצע את זה. אבל העיקר לא להשמיד את התכונות השליליות. עלינו להבין שהן צריכות להתקיים בטבע, בדיוק כמו התכונות החיוביות, ובשיתוף פעולה הדדי ביניהן אנחנו יכולים ליצור עולם נוח, טוב וידידותי והעיקר, עולם בטוח שלא יעבור משנאה לאהבה ומטוב לשנאה ולא נדע מה מחכה לנו ברגע הבא.

הערה: כלומר עלינו להיפתח למצב של שנאה וכעס…

תשובתי: להיפתח בצורה נכונה, להעריך אותו בצורה נכונה, להבין, שאף אחד לא אשם בזה, זה הטבע שלנו שמפתח אותנו באופן כזה, ואילו אנחנו צריכים לאזן אותו על ידי כוחות טובים. וכדי למצוא בטבע את הכוחות הטובים האלה, אנחנו צריכים להשקיע מאמצים.

לשם כך, יש צורך בקבוצת תמיכה, שתיתן דוגמה, תתמוך. וכאשר כל אחד תומך בחברו, אז נוכל באופן מדויק ונכון לכוון את עצמנו לשיתוף פעולה הדדי נכון, לאיזון נכון בין אהבה לשנאה.

מתוך תוכנית טלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 03.02.2019

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest