דף הבית / כלכלה / כסף / כדי שהיורו יינצל, המשבר צריך להתגבר

כדי שהיורו יינצל, המשבר צריך להתגבר

laitman_2008-11-14_7045_70.jpg

דעתו של אנטולי קלצקי, פרשן העיתון "The Times": "קיימות רק שתי אופציות להסדיר את המשבר ביוון: או שיוון מכריזה על השתמטות מהחוב ויוצאת מהגוש האירופאי, או שהאיחוד האירופאי לוקח אחריות על החובות של אתונה. חייבים לקבל את האפשרות השנייה, מפני שהריסת הגוש האירופאי, היא בלתי מתקבלת על הדעת, והמצב של יוון רק יביא לתגובת שרשרת, וכל המדינות באיחוד האירופאי יעבירו את החסכונות שלהן לבנקים הגרמניים והדבר יגרום לפשיטת רגל של הבנקים הלאומיים.

למען הצלת היורו, המדינות האירופאיות יאלצו לקחת על עצמן אחריות על החובות של יוון, אירלנד ופורטוגל (500 מיליארד יורו). אך לצורך זה האיחוד האירופאי יצטרך ליצור משׂרד אוצר אחד ויחיד לכל מדינות האיחוד האירופאי. אך האגואיזם מפריע: מדינות עשירות אינן רוצות לשלם, והעניות אינן רוצות לאבד את סמכותן הריבונית. לכן גם נותני האשראי וגם בעלי החוב יתנגדו לפתרון האפשרי היחיד של משבר היורו, עד שלא ייגמרו כל שאר האפשרויות.

זהו מצב פרדוקסלי, אך עובדה שהאיום המתגבר של המשבר, הוא התנאי ההכרחי ליציבות הפיננסית הזמנית של אירופה. לשם מעבר ל"פדרליזם פיזי" (פדרליזם – משטר המבוסס על ברית של מדינות עצמאיות) שיירפא מהמשבר, המשבר עצמו צריך להחריף עוד יותר.

המנהיגים האירופאים מקווים שהמשבר יירגע בהדרגה, אך הזמן פועל נגד הישׂרדות היורו. המדינות החייבות מכירות בכוחן וגרמניה, צרפת והאיחוד האירופאי מוכנים לשלם מה שנדרש רק כדי להרגיע את יוון או את אירלנד, אם אלה יאיימו בהשמטות מהחוב. אם הפוליטיקאים האירופאים באמת רוצים להציל את היורו, שיעשו קפיצה איכותית לפדרליזם פיזי, וכמה שיותר מהר".

תגובתי: כמה פשוט נראות כל הסכמות האלו אם רק נעביר את כל המתרחש לשני כוחות, כוחות אגואיסטיים (של בני אדם, מדינות, עולם) וכוחות אלטרואיסטיים (של הבורא, הטבע). הכוחות נמצאים בסתירה, והטבע מלמד בסבלנות את האדם על הצורך והנחיצות לוויתור הדדי, להגיע להסכמה, לאיחוד, לערבות ולאהבה. כך שני המחנות, החלש והחזק, מלמדים זה את זה על הוויתורים, מראים עד כמה הם נחוצים וזקוקים זה לזה, עד כדי כך שיגלו נחיצות להתאחד לגמרי, מעל לכל ההבדלים. הטבע ייכפה זאת עלינו!

ידיעות קודמות בנושא:
מחיר השוק המשותף
הגוש האירופי יתפרק בעוד שנתיים
הכלכלה היא העתק של היחסים בינינו

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest