דף הבית / כלכלה / כסף / מגדל בבל הפיננסי

מגדל בבל הפיננסי

חוות דעתו של פרופ' רובין מת'יוס, נשיא הליגה הבינלאומית לניהול אסטרטגי: "על פי הסיפור המקראי תושבי בבל ניסו לבנות מגדל שיגיע עד השמים. הפרוייקט כשל, המגדל קרס ובני האדם איבדו את יכולתם להבין זה את זה.

תקציר: הכלכלה העולמית עומדת בפני המשבר העמוק ביותר מאז השפל הגדול. חוב עצום, דרישה מתמדת בביקוש, חוסר יכולת להבין שהמגזר הפיננסי הוא כמו רולטת הימורים ושהמודל העסקי המודרני, המבוסס על תאוות בצע, אינו יציב. הכלכלה העולמית בלתי נסבלת: החוב עולה על יכולת הפירעון בכ-100%. הקריסה בלתי נמנעת והיא תשפיע על המצב הגיאופוליטי. יחריפו המחלוקות הלאומיות והטרור, לא יצליחו הניסיונות למנוע את שינויי האקלים, אך מהצד השני, המשבר יכול לגרום לקידום השלב החדש בהתפתחותנו, לגלות דרכים חדשות לחיים.

הקדמה: על פי ההיסטוריה המקראית, תושבי בבל החלו לבנות מגדל שיאפשר להם להגיע לשמים. המגדל קרס, הם איבדו את היכולת לתקשר זה עם זה, הם הפסיקו לדבר באותה השפה. במהלך 20 השנים האחרונות ניסינו לבנות מגדל בבל המבוסס על אינטרס הצריכה. הוא נבנה על חובות וקרס יחד עם האמון בביטחון העולמי הפיננסי. מגדל בבל הפיננסי נבנה על נכסים סמליים, בעלי ערך ספקולטיבי בלבד. המגדל היה חייב ליפול כשאבדה שפת הקשר – השפה הפיננסית לפתע החלה לבטא הבטחות סרק בלבד.

קריסתו של מגדל בבל: אמנם נראה שזוהי רק תחילתו של המשבר במגזר הפיננסי, אך שורשי המשבר חודרים הרבה יותר עמוק. המרוץ חסר המעצורים אחר יתרון בתחרות, הביא לכך שיש ביקוש עצום לסחורות ושירותים שונים. בינתיים הכלכלנים מתעלמים מהדרישה ומתרכזים בצמיחת ההיצע. במהלך 20 השנים האחרונות, חיפוש קדחתני של חברות אחר יתרונות תחרותיים גרם לחובות ספקולטיביים. המגדל נבנה על יסודות אשליית הנכסים בעלי ערך לשעבר, כל עוד המשכנו לרמות את עצמנו שהם בעלי ערך. המגדל נידון לקריסה במוקדם או במאוחר, והרגע הקריטי הגיע כשאבדה שפת הקשר. הבנאים, הספקים, המנהלים של המגדל, הפסיקו לדבר ביניהם מכיוון שלא האמינו יותר שהנכסים בהם הם סוחרים, הם בעלי ערך אמיתי.

נקודה קריטית או המעבר לשלב החדש: ומהן התוצאות החיוביות של המשבר? – הגענו לנקודה הקריטית (המעבר לשלב הבא), יתכנו שינויים בכל קנה מידה אפשרי. ניתן לצמצם את עוצמת המשבר הנוכחי רק באמצעות שיתוף פעולה בינלאומי, ולא באמצעות שאיפה ליתרון לאומי בתחרות. מגדל בבל הפיננסי והמודרני, כמו גם אב הטיפוס המקראי, מסמלים ניסיון מגוחך לקבוע תקוות במסגרת החומרית בלבד. בנייתו היה משחק הימורים על סכומי עתק. זהו משחק על יתרה שלילית שהזכייה בו עצומה, אך היא הרבה יותר נמוכה מההפסד של החברה שתסבול מכך במשך השנים הקרובות.

דרכים חדשות לחיים: צמיחת ההון מבוססת על הקרע בין ההתפתחות המדעית להתפתחות הרוחנית של האדם. בנוסף על הבלבול במושג העושר, התחילו להתבלבל גם במושג הרוחניות (תכונת ההשפעה והאהבה) עם מיסטיקה ואמונות טפלות. חורבנו של מגדל בבל הפיננסי והמודרני הוא אות להבנה שיש למצוא דרך חיים חדשה.

רשומות קודמות בנושא:
כלכלה דרמטית
גלובליזציה אגואיסטית אינה מרפאת את החברה ואת בני האדם
גירושין נוסח בבל

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest