דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / יציאת מצרים אז ועכשיו

יציאת מצרים אז ועכשיו

שאלה: למה כתוב שהגאולה האחרונה תהיה שונה מיציאת מצרים?

תשובה: אלו הם אותם העקרונות. לא יכול להיות שום דבר חדש ביסודו, מפני שחוקי האור והרצון אינם משתנים. אך בוודאי שהגאולה האחרונה תהיה שונה מיציאת מצרים.

צריך להשוות בין התנאים שבהם אנחנו נמצאים היום, לבין אלו שהיו לפני זה. הכלי של עם ישראל שירד למצרים לא נשבר. הוא היה קטן אך שלם. ובצורה כזאת הוא התחיל להצטרף למצרים, להיכנס לתוך הרצון ליהנות למען עצמו, אך ללא השבירה, אלא תוך כדי השמירה על כוונתו להשפיע. לכן כתוב, שבני ישראל לא שינו את שמם, את לשונם ואת מנהגיהם.

מסיבה זו יציאתם ממצרים לא הייתה היציאה מהשבירה. האור בא לידי ביטוי וגילה מי הוא מי: הבדיל את משה מפרעה, את "קו ימין" מ"קו שמאל", את המטה מהנחש.

עם ישראל נשאר "ישראל" אפילו בגלות. כלומר הקשר ביניהם נשמר. הם רצו עוד יותר לחזק אותו ואז ראו שזה לא יוצא. אך הקשר עצמו נשאר.

ואילו לאחר חורבן בית המקדש הראשון והשני עם ישראל נשבר והתערבב עם אומות העולם, כלומר, עם המצרים האמיתיים, עד כדי כך שעכשיו הוא נמצא במצרים שמשתלט על כל צעד שלהם, על כל מחשבה, כל רצון, כל אורח החיים שלהם. הם התמוססו לחלוטין בין אומות העולם במצרים, התבוללו ונטמעו לחלוטין. עשרת השבטים בכלל נאבדו ולא ידוע מי הם ואיפה הם. הם בעצמם אינם יודעים על עצמם כלום. זהו המצב שלנו היום.

לכן יציאת מצרים הנוכחית תהיה שונה לחלוטין מאשר הייתה קודם. אז, היה גרעין. עם ישראל היה תחת שליטתו של פרעה, אך הוא ידע שהוא נמצא בעבדות. הוא היה בגלות אך הבין שזוהי הגלות.

ואם להגיד היום ליהודים שהם נמצאים בגלות, הם לא יאמינו. הגאולה היום נחשבת לקבלת מרצדס חדשה או תוספת גבוהה למשכורת. אז הם היו נמצאים במדרגה כזאת שהבינו שחסר להם כוח ההשפעה. הבנה כזו אינה קיימת היום.

לכן היציאה מהגלות של היום קודם כל דורשת את הכרת הגלות ובניית האומה בתוכה. בזמן שאנחנו נמצאים במצרים אנחנו מתחילים להרגיש בגלות, תחת שליטתו של האגו שאינו נותן לנו להתחבר והוא נקרא "פרעה". כך אנחנו מתחילים לבנות בינינו מהקבוצה שלנו את עם ישראל.

ולאחר מכן אנחנו חייבים להתחיל לעבוד עם הציבור הרחב, להסביר להם שאנחנו נמצאים בגלות ושהחיבור זה דבר טוב, הוא יעשה מאיתנו אומה. ככל שיותר נקבל את עצמנו כעם, כך נרגיש יותר חזק איך שהאגו שלנו משתלט ואינו נותן לנו להיות ביחד. העבודה הזאת קודמת ליציאת מצרים.

מתוך השיעור על מאמר של הרב"ש, 27.04.2014

ידיעות קודמות בנושא:
ההיסטוריה של העם היהודי
יציאת מצרים במאה ה- 21
בבל, אז והיום

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest