דף הבית / אקטואליה / ישראל היום / יהודים בארצות התפוצה

יהודים בארצות התפוצה

שאלה: בארצות התפוצה יש הרבה יותר יהודים מאשר בישראל, מהו תפקידם של היהודים בארצות אלה? עד כמה ובמה הם יכולים להשפיע על התפתחות הארצות האלה בהתחשב במשימתם ובתפקידם כחלק מהעם היהודי?

תשובתי: מה שיקרה במדינות אלה תלוי בחינוך היהודי בלבד, אבל לא בחינוך רגיל ומסורתי, אלא בחינוך אינטגרלי שמסתכם באיחוד בין כל בני האדם. גם עם ישראל וגם כל העולם צריכים להתחנך על פי החינוך האינטגרלי, זו שיטת האיחוד שכולנו כל כך זקוקים לה. כמו שנאמר בתורה: "כי כולם ידעו אותי למקטנם ועד גדולם".

שאלה: בעבר במדינות רבות, במיוחד באירופה, אמריקה וברית המועצות, היהודים התבוללו, ויתרו על יהדותם, שכחו אותה במכוון וכולי. מה הנזק והתועלת מהתבוללות היהודים במדינות השונות?

תשובתי: כמובן שזה קורה על פי חוקי הטבע, במידה שבה אנחנו נפרדים זה מזה, אנחנו מתבוללים. כשאנו מתבוללים אנו מביאים חלק מהיסודות הרוחניים שלנו לחברות אחרות, לעמים אחרים. בעתיד יתגלה כיצד היסודות הרוחניים היהודיים התפזרו בין העמים. בנוסף, אסור לשכוח שאיבדנו גם את עשרת השבטים שהתמוססו בעמים אחרים לפני 2500 שנה.

הערה: אפשר לחלק את היהודים שחיים בארצות התפוצה לכמה קטגוריות: אלה שהתעוררה בהם פנימיות  היהדות, כלומר ההשתוקקות להשגת משמעות החיים, אלה שמתעניינים במוצאם אבל מגדירים את עצמם רוסים או אמריקאים וכדומה, לפי השתייכותם התרבותית, ואלה שמכחישים את העובדה שהם יהודים ואפילו לא חושבים על כך.

התייחסותי: באמת אדם מגדיר את עצמו כיהודי או לפי השתייכותו הרוחנית, או שהוא מגדיר את עצמו יהודי רק לפי הלאום, או שהוא סבור שלפי מקום מגוריו וההשתייכות התרבותית שלו הוא רוסי, אמריקאי וכדומה. זה טבעי, הוא יכול להתמוסס בעמים אחרים בקלות, וגם לא מאלצים אותו להתגלות כיהודי, לכן איננו יכולים לקבוע מי יהודי ולאיזו קטגוריה הוא שייך.

העם היהודי איננו עם במובן הישיר של המילה ״עם״, הוא לא נוצר באופן גנטי כמו יתר העמים, אלא הוא נוסד מאוסף של עמים מפורדים ושונים לחלוטין שחיו בבבל העתיקה. אברהם הוא זה שאסף אותם והחל לאחד אותם לקבוצה אחת על פני כל ההבדלים, לפי העיקרון: "על כל פשעים תכסה אהבה״. תחת הסיסמה הזאת אברהם רצה לאסוף את כל תושבי בבל. מאחר והציביליזציה המודרנית מקיימת את אותו מצב שהיה בבבל העתיקה, בכל מקרה יהיה עלינו להגיע למצב של אהבה מעל כל ההבדלים.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "יום העצמאות של ישראל",  30.4.2016

 

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest