דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / טעות רוחנית, "פיתוי של נערה"

טעות רוחנית, "פיתוי של נערה"

"וכי יפתה איש בתולה אשר לא ארשה ושכב עמה מהר ימהרנה לו לאשה: אם מאן ימאן אביה להתה לו כסף ישקל כמהר הבתולת." (תורה, ספר "שמות", פרשת "משפטים", פרק כ"ב, פסוקים ט"ו – ט"ז).

"בתולה אשר לא ארשה", זה כזה רצון אגואיסטי באדם, שבו הוא לא יכול להשתמש בצורה נכונה. לכן הוא נחשב ביחס אליו כנערה שלא יכולה להיות שייכת לו, ואילו הוא מפתה אותה, כלומר מקבל בתוך הרצון הזה תענוג מסוים.

אבל אין לו זכות לעשות את זה, כי הרצון הוא אגואיסטי, הוא אינו מכוון בעל מנת להשפיע. לכן הוא צריך לשלם, כלומר להשלים את ה"מסך", את אותו החלק של הפעולה שאותו הוא לא ביצע עד אז.

אם הוא היה משלם מראש עבור ה"נערה" הזאת, כלומר אם היה לו "מסך" לעבוד בצורה רצינית איתה (עם הרצון), אז הוא היה יכול לשאת אותה לאישה, לסבול את התענוג האגואיסטי הזה. במקרה הפוך בעולם הרוחני זוהי עבירה חמורה, מפני שמתרחש שיתוף פעולה עם כלי שכרגע בכלל לא מתאים לך.

לא מדובר על כך, שהאדם נמצא בשליטת יצר התשוקה שלו כמו בעולם הגשמי. נדמה לו שהוא מסוגל לנהוג בצורה נכונה עם הרצון הרוחני שלו, לבצע עימו פעולת השפעה, ואחר כך מתגלה שהוא לא היה יכול. ואז הוא חייב לבצע תיקון נוסף ולהתחיל לעבוד עם תכונת ההשפעה.

שאלה: יוצא, ש"פיתוי של הנערה" יכול להתרחש באופן לא מודע?

תשובתי: ישנם מקרים שונים, כי אלה הרי החיים. החיים הרוחניים הרבה יותר מסובכים, יותר מורכבים מאשר החיים שלנו, יש בהם כמות עצומה של אפשרויות. כאשר האדם מתחיל לפעול, הוא לעיתים רק אחר כך תופס את איכות הרצון: מודע/לא מודע, שחיתות/התעללות, אי ידיעה/אי הבנה. ויכול להיות, שהייתה לו כוונה טובה, אבל פתאום מתגלה שלא היה בכוחו של האדם לממש את זה, והוא עובר לקטגוריה של עבירות. כלומר הוא משתמש בכלי שלא היה צריך להשתמש בו, שבו הוא פשוט לא יחזיק מעמד.

מדובר רק על עבודה עם הרצון! בכל מה שתיגע בתורה, זה תיקון של רצונות שמורכבים מהטבע הפנימי הדומם, הצומח, החי והאנושי. ובתורה כל זה מוסבר בכזאת צורה אלגורית (של משל).

מתוך התוכנית "סודות הספר הנצחי", פרשת "משפטים", 20.05.2013

ידיעות קודמות בנושא:
השפה המקסימה של האלטרואיזם
הדיבר "לא תנאף"
הדיבר "לא תגנוב"

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest