דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / חשבון מיוחד עם עָם ישראל

חשבון מיוחד עם עָם ישראל

עם ישראל, זאת קבוצת אנשים שניתקה קשר עם בבל, מפני שקיבלה, חוותה, רצון מיוחד המכוון להשגת הבורא. כתוצאה מכך, היא קיבלה מאברהם את שיטת ההשגה הזאת שמבוססת על "חסד אברהם", על העיקרון של "ואהבת לרעך כמוך".

כתוב על זה: "אין עוד מלבדו". הבורא הוא הכוח היחיד שפועל במציאות. כדי לגלות אותו צריך להתחבר ולהגיע להשתוות הצורה עם הכוח הזה. וזה מתגלה בנו דווקא באהבה לזולת כמו לעצמך. בהדרגה אנחנו רוכשים אהבה, וכך בהדרגה מתגלה גם הכוח העליון.

האמצעי שמאפשר לנו על ידי החיבור לגלות את הכוח העליון נקרא "חכמת הקבלה". לפי הגדרתה, חכמת הקבלה היא שיטה לגילוי הבורא לנברא בעולם הזה. הוא מתגלה במידת ההשתוות איתו בתכונות – השפעה ואהבה. מה שמאפיין אותו צריך לאפיין גם את הנברא.

לכן, האנשים שהרגישו דחף פנימי לזה, שהתעוררו בהם כאלה "רשימות", שמעו את המסר של אברהם בבבל. על זה כותב הרמב"ם בספרו "משנה תורה – הלכות עבודה זרה": "בן ארבעים שנה הכיר אברהם את בוראו והתחיל לעמוד ולקרוא בקול גדול לכל העם ולהודיעם שיש אלוקים אחד לכל העולם ולו ראוי לעבוד. והיה מהלך וקורא ומקבץ העם מעיר לעיר וממלכה לממלכה" באותה בבל, "עד שיתקבצו אליו אלפים ורבבות, והם אנשי בית אברהם. ושתל בלבם העיקר הגדול הזה וחיבר בו ספרים, והיה הדבר הולך ומתגבר בבני יעקב ובנלווים אליהם ונעשית בעולם אומה שהיא יודעת את ה'" .

מדובר בעם מיוחד ששמר את הייחודיות שלו עד היום הזה. הרי, אבותיו קיבלו התעוררות רוחנית עדיין בזמן בבל ובעזרת אברהם עיצבו את המושג "עם ישראל". למעשה, זאת קבוצת אנשים שהתחברו כדי להשיג את הבורא ביחסים מסוימים מיוחדים ביניהם.

כמובן, מכל האנושות, מבבל המודרנית כולה, ישנו חשבון מיוחד דווקא עם עָם ישראל. לכן הקבוצה הזאת נמצאת במצב כל כך לא טוב, לא נעים, לחוץ: הרי, בתת-הכרה כולם דורשים ממנה לקיים את חובתה. יחד עם זאת, היהודים אינם מבינים מה רוצים מהם, ואומות העולם בעצמם אינם מבינים מה הם רוצים מהקבוצה הזאת.

זה מתבטא באנטישמיות, תופעה הידועה במשך כל ההיסטוריה שלנו. ובמידה שאנחנו יכולים לקרב את עצמנו ואת העולם לתיקון ולדבקות, למטרת הבריאה, אז הגלים של שנאה, זאת אומרת, הכוחות שרוצים לעורר אותנו לתפקיד, פוחתים. ולהיפך, במידה שאנחנו לא יכולים, לא מסוגלים, מתעקשים, לא רוצים לבצע את התפקיד שלנו, להכיר בו, אז הכוחות האלו מתחזקים ומשפיעים עלינו בצורה מסוימת.

ולכן, מי שמסתכל על העולם בצורה נכונה יכול להבין שהיחס הזה לעם היהודי, ובכלל כל המצב שבעולם, כולל האקולוגיה, הכלכלה, הבריאות, וכן הלאה, מצבו של הכלי הכללי שצריך להגיע לדבקות עם הבורא תלוי אך ורק באותה הקבוצה שחייבת להראות לעולם איך להגיע לדבקות עם הבורא.

מתוך שיעור בנושא "תפקיד עם ישראל", 02.05.2014

ידיעות קודמות בנושא:
העם המיוחד
עם המאוחד בניצוצות
עם ישראל: דברי הימים של העליות והירידות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest