דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / חכמת הקבלה והתורה

חכמת הקבלה והתורה

thumbs_izuchayu_knigu_100_wp1.gif

שאלתו של אלעד: אני חוקר את חוכמת הקבלה מכל הכיוונים – מדע, דת, אמונה, רוחניות, וכו'. האם אתה בטוח שכל מי שלומד ממך את חוכמת הקבלה וקורא את מאמרי בעל הסולם, יכול להבין בצורה נכונה את המילים שלך? הרי חוכמת הקבלה אדירה ואין לה אח ורע בכל העולם כולו ויכול להיות שהאדם שלומד אותה אינו מבין מה שהוא קורא?

אני שואל זאת כיוון שנתקלתי בתלמידים, שמפרשים את חוכמת הקבלה בצורות אחרות לגמרי וכתוצאה מכך מוטבעים בהם דפוסי מחשבה קבועים, שלאחר מכן יהיה קשה מאוד לשנות אותם.

האם אדם צריך ללמוד את סיפורי התנ"ך תחילה – מיהו אברהם אבינו, מיהו משה – לפני שהוא מתחיל ללמוד על רוחניות מהתורה? האם עליו להבין קודם כל את המשמעות הפשוטה של התורה?

תשובה: אני הבאתי למורה שלי, הרב ברוך אשלג (הרב"ש) הרבה תלמידים חדשים, לא דתיים, שלא ידעו דבר בחוכמת הקבלה, והוא לקח אותם להיות התלמידים שלו.

הרב קוק כותב, שאין צורך בשום הכנה מוקדמת כדי ללמוד את חוכמת הקבלה. בלימוד חוכמת הקבלה לא משנה מה האדם מבין, כי חוכמת הקבלה אינה חוכמה שמקורה בהגיון בריא אלא חוכמה שמלמדת את השיטה למשיכת האור העליון כדי לגלות תכונות חדשות בלומד. ובמידת רכישת התכונות של האור, התלמיד מתחיל להבין את האור. לעומת זאת, "חוקרי" המשמעות, שחוקרים את חוכמת הקבלה בעזרת תכונותיהם הארציות, לא יוכלו כמובן להבין בה שום דבר.

חוכמת הקבלה נבדלת מכל חוכמה אחרת בכך, שבחוכמות האחרות אנחנו יכולים לחקור את העולם בחמשת החושים שלנו (שכבר ניתנו לנו מלידה). בחוכמת הקבלה אנחנו צריכים קודם כל לרכוש חוש שישי, חוש הרגש, השתוות הצורה עם האור. לאחר מכן, במידה שבה הגענו להשתוות הצורה, אפשר לחקור את האור.

חוכמת הקבלה הרבה יותר פרקטית מכל חוכמה אחרת, כי באמצעותה אנחנו לומדים על עצמנו ולא על מה שמחוצה לנו. הכרת העולם שנגלה על ידה היא הכרה פנימית ועמוקה שמשנה את החוקר עצמו, שחוקר את הכול רק על עצמו. לכן חוכמת הקבלה נקראת החוכמה הפנימית, התורה הפנימית.

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/uxwVe

2 comments

  1.  וזו תגובתי :

    שלום כבוד הרב לייטמן , כמו שתבין מיד יש לי המון שאלות מעט "שונות" ( אני עצמי חוקר ומרצה אודות החיים שלאחר החיים , תת מודע בראי הקבלה , פתרון חלומות , העולם שמעבר לנו , שילוב רוחניות וחומריות ועוד ) .אשמח אם תהיה לי הזדמנות להיפגש כדי לשאול את מבול השאלות שלי .שאלתי שאלה ארוכה בעבר שענית עליה בעבר גם בערוץ קבלה וגם בבלוג שלך .בעקבות תשובתך התעוררו שאלות נוספות עמוקות יותר יש לציין , כמו :כתבת לי :" אני הבאתי למורה שלי, הרב ברוך אשלג (הרב"ש) הרבה תלמידים חדשים, לא דתיים, שלא ידעו דבר בחוכמת הקבלה, והוא לקח אותם להיות התלמידים שלו. האם אותם תלמידים ניהלו אורח חיים רגיל או אורח חיים דתי ? אני בטוח שיש לכך משמעות  בדבר קבלתם כתלמידים . אתה הרי מלמד את חוכמת הקבלה לכל העולם גם למי שלא יהודי – האם הרב אשל"ג עשה זאת גם בזמנו ?  האם אדם שחי באורח חיים חילוני לגמרי למד ממנו את חוכמת הקבלה ? כתבת :" כי חוכמת הקבלה אינה חוכמה שמקורה בהגיון בריא.."יש משהו בעולם שלנו שלא צורך את השימוש בהיגיון ? אתה מצפה מהתלמידים שלך שיקשיבו לדבריך , לא יפעילו את ההיגיון ויקבלו את הכל כמובן מאליו מהנקודה שבלב ? השכל הוא זה המנחה אותנו ואם נגיע למצב שרק הרגש או הנקודה שבלב מובילה אותנו נוכל להגיע לאיבוד הדרך .כל דבר דורש שימוש בהיגיון – אדם לרא יקבל את מה ששכלו מסרב לקבל . זו פשוט עובדה כי כך אנו "בנויים" . הנקודה שבלב היא נהדרת ואכן מהווה ניצוץ של שינוי , מטמורפוזה , אך זה לא משתלב עם כך שחוכמת הקלבה אינה חוכמה שמקורה בהיגיון . האם האר"י הקדוש לא השתמש בשכלו כדי להבין את מה שכתב תלמיוד רבי חיים ויטאל ?כתבת :" ובמידת רכישת התכונות של האור, התלמיד מתחיל להבין את האור…"התלמיד לא יכול להתחיל להבין את האור העליון עד שלא הבין את האור התחתון . באותה מידה שאנו מנסים להבין תחילה מהו האור המוגבל שיצר הבורא לפני הצמצום ולא להבין מהו האור המקורי והראשוני הבלתי מוגבל בה היה הבורא לבדו בעולם . לא ניתן לדלג על דרגת ההבנה מיד לאור העליון אותו אתה מציין . איך התלמיד יידע שרכש תכונות של אור ?כתבת :" לעומת זאת, "חוקרי" המשמעות, שחוקרים את חוכמת הקבלה בעזרת תכונותיהם הארציות, לא יוכלו כמובן להבין בה שום דבר. צפיתי במפגש המרתק שלך עם יוצרי הסרט "הבליפ" ויש לציין שהם מאוד התרשמו מדבריך לאחר שבתחילה די התריסו בחוסר הבנה ובהפגנתיות . לאחר כמה שעות הם הקשביו קשב רב יותר ואמרו שבדבריך יש חוכמה גדולה ויש לחקור אותה ולהבין אותה . אני לא חושב שהם יודעים מהו האור ובכל זאת הבינו את דבריך לפחות בחלקם – האם השתמשו בהיגיון שלפני כן אמרת לבטל אותו ולכן הסכימו עימך ?!כתבת :"בחוכמת הקבלה אנחנו צריכים קודם כל לרכוש חוש שישי, חוש הרגש, השתוות הצורה עם האור…" אתה מכיר מישהו שיודע להשתמש בחוש השישי לפני שלמד טוב מאוד במשך תקופת חיים ארוכה מהם חמשת החושים ?השתוות הצורה עם האור ? מה פירוש ? כפי כתבתי בעבר נפגשתי עם תלמידים מהקבוצה המגובשת שלכם – הם השתמשו במושגים כמו :"עצמותו יתברך " , "השתוות הצורה עם הבורא " , "אני אגיע לדרגת הבורא ואהיה כמוהו " ועוד הרבה מושגים שכאשר ביקשתי הסבר לא הייתה תשובה מבוססת – זאת משום שהם משתשמים בהמון מושגים שאין להם אחיזה בהם , כי ההיגיון כנראה ננטש בדרך . אומנם הדברים הם נכונים וצודקים אך כדי להבין איך להשוות צורה לבורא צריך להבין ולהכיר את הבורא דרך הרגליים , ולא דרך הספרים , דרך ייסורים או מצוות . לא ניתן להבדיל את הרוחניות מהחומריות – אלו שעושים זאת מנתקים עצמם מהמציאות הגשמית ומתחילים "לרחף" …ניתן לשלב ביניהם וזהו הסוד . לשלב בין חוכמת הקבלה לבין החיים הגשמיים . להכיר את הבורא דרך הרגליים , דרך הקשיים , דרך ההתפעלות מכל גרגיר של טבע שקיים סביבנו ורק אחרי כמה שנים לנסות להגיע לדרגת ההבנה של האור העליון כפי שציינת בתחילה .כתבת :" לכן חוכמת הקבלה נקראת החוכמה הפנימית, התורה הפנימית…"עם זה אני מאוד מסכים . שאלו פעם שאלה מעניינת – משה – איך קיים את המצוות עוד לפני שהייתה תורה ? איך ידע וביטל את האגו עוד לפני שהיה ציווי כזה ? איך קיים ואהבת לרעך כמוך עוד לפני שזה היה כתוב ? כל התורה כולה היא בתוך הנשמה שלנו – באותו חלקיק אלוהי , ניצוץ אלוהי שמכיל הכל מכל בתוכו , כולל גן עדן וגיהנום – כל שעלינו לעשות הוא להתבונן פנימה ולמצוא את האושר בפנים , את הרוחניות , הסיבה לחיים , המשמעות של עליות וירידות בחייים ואכן חוכמת הקבלה המסיברה זו בצורה מדויקת מעל לכל ספק שלא כמו שום חוכמה אחרת בכל העולם .אבל לפני שמגיעים לאור , הבורא , שער הגלגולים ועוד – צריך להרגיש וללמוד דרך הרגליים …מה קורה עם תלמיד שמתחיל לקרוא את שער הגלגולים בהנחייה שלכם – מה קורה עם השכל והרגש שלו ? האם אין סכנה שהם יתערבבו יותר מידי ? נפש , רוח , נשמה חיה ויחידה למי שעוד לא קיבל הוכחה או הבין שיש נשמה בגופו ? מה קורה עם תלמיד כזה ?הוא פשוט לומד כמו  באוניברסיטה כי ככה כתוב מבלי להבין ולהפנים .בהצלחה לכולנו ואני מחכה בקוצר רוח לתגובה , שלאחריה אשמח לשאול שאלות נוספות אודות העולם שמעבר לנו , הוכחות להחיים שלאחר החיים , הוכחות להישארות הנפש לאחר המוות , ועוד .אלעד כהן .            

  2. שלום לרב לייטמן , 

    מדוע אין תגובה לדבריי ?

     האם מפאת חוסר זמן או מחוסר עניין ?

     ממתין , 

    אלעד .

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest