דף הבית / קבלה ומדע / חושבים מדע / חכמת הקבלה אינה פילוסופיה

חכמת הקבלה אינה פילוסופיה

שאלה: הוגה הדעות ההודי הידוע דג'ידו קרישנמורטי סבר שבבית הספר צריכים ללמד אהבה ונקודת מבט הוליסטית על החיים. קרישנמורטי שאל "אנחנו מייצרים כמו בשבלונה, סוג של יצור אנושי שעבורו האינטרס העיקרי בחיים זו השאיפה להגן על עצמו, על מנת להיות מצטיין, בולט ומיוחד או פשוט להעביר את הזמן ללא דאגה. למען מה אנו חיים? עבור מה נאבקים?" כיצד מתייחסת לזה חכמת הקבלה?

תשובתי: חכמת הקבלה מתייחסת בחיוב לכל הפילוסופיות שמדברות על ידידות ואהבה. יחד עם זאת היא שואלת "בעזרת מה מיישמים זאת?" כי זוהי הבעיה. כל אדם בעולם יאמר, "ידידות, מצוין! אהבה בין בני אדם? נפלא! עזרה זה לזה? הכרחי!", אבל כיצד נממש זאת אם קיים בתוכנו טבע אחר לחלוטין? אדם מביט כמו זאב על כולם וחושב איך "לתפוס אותם בגרון". זהו הטבע האגואיסטי שלנו. האדם הוא יצור שבו פועל אגואיזם סובייקטיבי שחושב רק איך לקיים את עצמו בנוחות מרבית. לכן הבעיה העיקרית היא במימוש. מאין לנו הכוח שבעזרתו נוכל להתגבר על האגו?

אם היינו מבינים שהאגו זה דבר רע, היינו יכולים כנראה להסכים עם זה. יחד עם זאת, אנו לא רואים אלטרנטיבה לאגו. איננו יודעים כיצד ולא מסוגלים להתגבר עליו. לפעמים אנו מנסים לעשות מעשים טובים, אבל מרגישים  רע יותר מאשר כשאנו עושים מעשים רעים. לצורך התגברות על האגו נחוץ כוח עליון, כוח שהוא למעלה מהטבע שלנו, למעלה מהאגו. אם נוכל לגלותו בטבע ולהשיגו, ולמצוא דרך למשוך אותו, אז יש על מה לדבר. אם לא, אז כל הפרויקטים הנפלאים של כל הפילוסופיות נשארים בגדר פרויקטים בלבד.

הערה: למרות הפילוסופיות ההודיות על אהבה וידידות, קיימים בהודו קבוצות אנשים שלא ניתן לגעת בהם.

התייחסותי: לא ברור איך, בעם שמדבר על אהבה, יש חלק שאסור לגעת בו. אם כל הדת שם בנויה על אהבה, חמלה ואהדה, אז איפה אותה אהבה ואהדה? למעשה יש מגוון עצום של גורמים המפרידים בין בני אדם למשל: כתות, חברה, משפחות, חמולות. הדוגמאות האלה מראות בבירור עד כמה מתוקים אך ריקניים יכולים להיות הדיבורים. יש פילוסופיות שאומרות לאדם, שב ותתבונן בתוך עצמך. איפה נמצאת היצירתיות של האדם, בתוך עצמו? חיפוש בתוך עצמנו לא יוביל לשום דבר, אלא רק לפילוסופיות שגויות ושיטות פסיכולוגיות על שינוי האדם, אך לא ניתן לשנותו בצורה כזו. מי שהיה עם אופי מסוים, כך הוא גם יישאר, אלא אם כן יבוא כוח חיצוני, שנקרא ״האור העליון״ ויתחיל באופן שיטתי לתקן אותו בהתאם למה שמציעה לנו חכמת הקבלה, התקווה היא רק בה.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 19.6.2016

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest