דף הבית / חינוך, ילדים / חינוך: האם הילד יודע, מה טוב בשבילו?

חינוך: האם הילד יודע, מה טוב בשבילו?

שאלה: בשנים האחרונות חינוך הילדים השתנה מאוד. בעבר ההורים נתנו לילדים הוראות, ואם הילד סירב לקיים את הדרישות שלהם, אז הוא קיבל עונש. היום כל הורה בוחן מחדש את היחס שלו כלפי הילד, כך שמנסה לבנות איתו קשר אחר.

ויוצאים מצבים לא לגמרי מובנים, כאשר למשל אבא צעיר לילד בן שלוש אומר: "אני לא אוהב לתת לילד הוראות ישירות ולדרוש ממנו משמעת. אני לא רוצה שכשהוא יתבגר, הוא יבצע ללא עוררין את מה שאומרים לו. הילד יודע טוב יותר מה טוב בשבילו, לכן הוא מחליט בעצמו". אבל לרוב הילד לא תמיד מבין מה בשבילו טוב ומה רע. מה אתה חושב בקשר לזה? עד כמה כאלה הורים בדרך הנכונה?

תשובתי: אם ההורים רוצים שהילד שלהם "יתבגר", אז הם צריכים ליצור עבורו סביבה מתאימה, כזאת סביבה סוציאלית, בה אפילו ילד בן שלוש יקבל אותות מסוימים מהסובבים, המעוררים אותו לאיזה שהן פעולות תודעתיות תכליתיות. ואז הוא היה מתפתח כפי שהם רוצים בזה. ואילו סתם כך במקום ריק, בוואקום, כאשר אבא ואמא לא דורשים שום דבר ולא מסבירים שום דבר, והילד בעצמו לא יודע מה הוא מה, אז מאיפה הוא יקבל הנחיות מתאימות?

הוא בהכרח חייב לתקשר, בגיל הילדות זה הדבר החשוב ביותר. בשנתיים הראשונות לחיים הוא בכלל לא מרגיש את האחרים, רק את עצמו, ויכול לשתף פעולה באופן הדדי רק עם הטבע הדומם והצומח, וחלקית עם הטבע החי. ואחר כך כבר מופיעה השאיפה לשיתוף פעולה הדדי עם ילדים אחרים, ולפעמים עם מבוגרים. ואז אנחנו חייבים לחשוב על סביבה. לכן ההורים לא צריכים לזנוח הכול: "שיחשוב ויעשה בעצמו". מה זה אומר בעצמו? בזה הם כביכול תולים את הילד בוואקום, כי מה שתחילה השלימו לו אבא ואמא, צריכים עכשיו להשלים חברים, מבוגרים וכל העולם העצום.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "הדור האחרון" מס' 14, 9.7.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest