דף הבית / חינוך, ילדים / חינוך במקום הכשרה מקצועית

חינוך במקום הכשרה מקצועית

laitman_2008-11-14_6987_70.jpg

האנושות גיבשה את מערכת החינוך במשך אלפי שנים, כמערכת המורכבת משני חלקים:

  •   הכשרה (שכל, תבונה): הילד לומד מקצוע, שבלעדיו לא יוכל להסתדר בחיים.
  • חינוך (רגש, לב): אם לא נעצב את הילד כאדם, ההכשרה עלולה לגרום לנזק ולא לתועלת.

אפילו בלימוד המקצוע אין צורך שהילד יקבל דבר בצורתו הסופית, כגון: הסבר, נוסחאות, פתרונות. אלא, הוא צריך לבדוק, לדון, לנתח, ולהגיע לאמת בעצמו, כחלוץ. גישה זו נותנת השראה, והוא בעצמו מתחיל לגלות את מה שהמורה רוצה להעביר לו.

לימוד תורה תמיד נעשה בצורה של דיון, עם הבעת דעות שונות. כך מבלבלים את התלמיד, ומושכים אותו לחקור את הבעיה. הוא צריך להיכנס לפתרונה, ולחפש את הנימוקים בעצמו. וכאשר במידת התפתחותו הוא פותר את הבעיה, זה נקרא שהוא "פותח ספר", כלומר, מבין את הכתוב.

הספר צריך להיות כתוב בצורה כזאת שיחייב את הילד להתפתח. הוא בעצמו צריך לגלות את הנוסחה, כמו שגילה אותה המגלה בעצמו.

הבעיה היא, שבחינוך המסורתי מועבר לאדם ידע שאותו אסור לתת לאדם, את הידע הוא צריך להשיג בעצמו!
בהקשר הזה, התלמוד הוא דוגמה נפלאה של ספר לימוד נכון. אנחנו הרי לומדים בשביל להתפתח, ולא כדי שנזכור נתונים!

ידיעות קודמות בנושא:
לחזור לחינוך המקורי
ביה"ס העתידי – כיצד הוא צריך להיראות?
אנו זקוקים לרובוטים, או לאנשים?
איפה בית הספר שמעצב אדם?
ידיעות נוספות במדור: חינוך ילדים

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/Jp821

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest