דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / חיבור בין ניגודים? – רק ברוחניות

חיבור בין ניגודים? – רק ברוחניות

בעל הסולם, מאמר "החרות": "וצריך שתבחין עוד, אשר בבחינת הכח הזה המכונה "רצון לקבל", אנו מבחינים בשני כוחות הנקראים: א. "כח המושך". ב. ו"כח הדוחה".

שני הכוחות האלה תמיד משתלבים בנו ואף פעם אינם פועלים ביחידות. יתר על כן, כל המהות, כל התכונות בכל סוגי היצורים, בכל הדרגות של העולם הרוחני והגשמי, בסופו של דבר, תלויים בשילוב ובהתאמה של הכוח הדוחה והכוח המושך.

בעולם שלנו אנחנו רואים ששיתוף פעולה בין חלקיקים תת-אטומיים קובע את מצב החומר ואת סוג החומר: גזים, נוזלים, מתכות, סוגים של סלעים, מינרלים וכן הלאה. גם היחסים ההדדיים בין בני האדם מוערכים על פי השילוב בין שני הכוחות האלה: משנאה ודחייה ועד לאהבה וחיבור. אותו הדבר נוגע גם ליחסים ההדדיים שלנו עם הבורא.

אנחנו מגיעים לשלמות כאשר אנחנו מגלים את כל כוח הדחייה שלנו, ועל פניו, את כל הכוח המושך. במילים אחרות, כאשר אנחנו עובדים בקו האמצעי, אנחנו משתמשים בשני הכוחות הללו, עד שאנחנו משיגים את האיחוד האידיאלי שלהם. וכל שאר הגורמים משרתים אותנו כאמצעי עזר בשלבי הביניים.

לכן, האדם הופך לאדם כאשר הוא יכול להשתמש בשני הכוחות המנוגדים הללו, המושך והדוחה, כמו בדבר אחד שלם. והוא משלב אותם דווקא בקו האמצעי.

בעולם שלנו זה בלתי אפשרי. מה גם שכאן שניהם פועלים בצד האגואיסטי. ואילו בעולם הרוחני הם באמת מנוגדים זה לזה: האחד בעד החיבור, והשני נגדו.

חכמת הקבלה מדברת על האיחוד הרוחני של שני הכוחות האלה: כיצד להשתמש בשניהם יחד בצורה יעילה ולהשיג תוצאות חיוביות, כשאף אחד מהם אינו מנטרל את האחר ואינו "מושך את השמיכה" אליו, כפי שזה קורה בעולמנו.

לדוגמא, כוח החיכוך ומשקל המשא בולמים את סיבוב גלגלי הקרון, ולכן נדרשת אנרגיה כדי להניע אותו קדימה. אם הכוח המושך חזק יותר מהכוח הבולם, הקרון נוסע קדימה, ואם לא, הוא עומד במקום. אם כן, התוצאה אצלנו תמיד תלויה בחישוב: עד כמה כוח אחד עוצמתי יותר מהכוח האחר.

ואילו ברוחניות הם דווקא מתחברים: קשיות המסך ועביות הרצון פועלים כאחד. הם יוצרים ביניהם זיווג דהכאה, כלומר, קודם מתבצעת פעולת ההכאה, ואחריה – החיבור. ולפי מידת החיבור הזה הכלי מגיע למימוש הרוחני, רוכש את הצורה הרוחנית. רק כך אפשר להשיג תוצאה נכונה. היא מותנית בחומר הפנימי של הרצון, שמתנגד, ובצורה החיצונית שלו, שמושכת אותנו קדימה.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "החירות", 01.01.2012

ידיעות קודמות בנושא:
החופש בין הפטיש לסדן
ה"פלוס" וה"מינוס" מתחברים על ידי עבודה משותפת
הולכים לעימות של ניגודים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest