דף הבית / כלכלה / כסף / חוסר היציבות של חוסר השוויון

חוסר היציבות של חוסר השוויון

דעתו של הכלכלן נוריאל רוביני: "השנה הנוכחית התאפיינה בגל הגלובלי של הזעזועים הפוליטיים והחברתיים וחוסר היציבות, כשההמונים יצאו לרחובות הפיזיים והווירטואליים.

המחאות הללו מבטאות בצורה שונה את הדאגה על ריכוז השלטון בידי האליטה הכלכלית, הפיננסית והפוליטית. העלייה הקטנה בהכנסות של כולם חוץ מהעשירים גרמה לפער בין ההכנסות וכיוון ההוצאות. התוצאה היתה דמוקרטיזציה של האשראי ועלייה בחובות של המגזר הפרטי. משקי הבית לקחו הלוואות כדי להשלים את ההפרש.

באירופה הפער התמלא חלקית על ידי השכלה וביטוח בריאות ללא תשלום וכדומה – על חשבון המיסים ועלייה בחוב המדיני. בשני המקרים החובות היו כבדים מדי. הירידה בביקוש גרמה לצמצום מקומות העבודה, שממשיך להוריד את הביקוש הסופי, מפני שהדבר מצמצם את ההכנסות מהעבודה ומגדיל את חוסר השוויון.

מרקס צדק בטענתו שהגלובליזציה, הקפיטליזם הפיננסי חסר הגבולות והחלוקה המחודשת של ההכנסות והעושר ללא קשר ישיר לעמל, עלול לגרום ליתר כוחות ייצור, צריכה לא מספקת ומשברים פיננסיים הרסניים חוזרים ונשנים כתוצאה מבועות האשראי והעליות והירידות במחירי הנכסים.

כל מודל כלכלי שאינו פותר את הבעיה של חוסר השוויון ייתקל במשבר לגיטימיות".

התייחסותי: ניתן להגיע לשוויון רק כתוצאה מחינוך ברוח השוויון, כלומר, חינוך אינטגרלי. כל פיתרון אחר מהווה רק הפוגה זמנית שתתלווה בהחרפת הבעיה.

ידיעות קודמות בנושא:
המרשם להצלת הקפיטליזם
שביתות ומהומות בכל העולם
התפתחות המשבר הגלובלי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest