דף הבית / המשבר ופתרונו / התמ"ג הוא מדד כוזב בשביל המפקחים

התמ"ג הוא מדד כוזב בשביל המפקחים

ידיעה: במקום שיטות חדשות לתמרץ את הכלכלה, ראש הבנק המרכזי האמריקאי, ברננקי, הכריז על התמ"ג כמדד כוזב בשביל המפקחים, וקרא למדוד במקומו את רמת האושר של האנשים. הרי הסטטיסטיקה מסווה את הבעיות ונותנת לפוליטיקאים תוצאה שגויה.

בכלכלה, כמו במדע, ההחלטה תלויה במדידה, אבל הבעיה העיקרית היא למצוא מה למדוד. יש למדוד את ביטחון האזרחים במציאת עבודה, את חסכונותיהם ואת יכולתם לעמוד בזעזועים הכלכליים.

כדי להעריך את היעילות של מדיניות כלכלית, יש לבחון את כלכלת האושר והסיפוק מהחיים, שמשקפת בצורה נכונה יותר את רווחת החברות ומשקי הבית.

"מדד האושר" (מונח שנקבע על ידי הארגון הבינ"ל לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי) מחושב על בסיס סטטיסטיקה וסקרים של מכון GALLUP וכולל בתוכו תנאי דיור, הכנסות, תעסוקה, חינוך, אקולוגיה, בריאות, יעילות של הניהול, חיים חברתיים, ביטחון, סיפוק מתנאי החיים, איזון בין הזמן המוקדש לעבודה ולפנאי. סיסמת השיטה – "אי אפשר לקנות אושר".

התייחסותי: באופן כללי זה נכון, אבל תחושת האושר תלויה בהשוואת הרמה הכלכלית, התרבותית, החברתית וכו' עם האחרים, ויכולה להיות מושגת רק אם כולם מסופקים. וזה אפשרי רק בתנאי שכולם שווים. השוויון הזה חייב להיות מושג על ידי חינוך אינטגרלי, וחייב להיות מקובל על ידי החברה כבסיס, במקום התחרות האגואיסטית "אבל אצלי בכל זאת יותר טוב". השאיפה למשותף במקום לפרטי, זה יתכן רק אם נרגיש אחד את השני כמו משפחה.

ידיעות קודמות בנושא:
רוצה להיות מאושר? – תהיה!
מה באמת עושה אותנו מאושרים?
מדד האושר

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest