דף הבית / כלכלה / כסף / השפל הגדול של המאה ה-21

השפל הגדול של המאה ה-21


ידיעה
:
"התפשטות הקפיטליזם העולמי (הגלובליזציה) תלויה בכלכלה הגלובלית של כוח העבודה הזול. התפתחות הקולוניות התעשייתיות במדינות העולם השלישי גרמה לתעשיות שלמות לעבור למדינות האלה, מה שגרם לפיטורים ולסגירת המפעלים במדינות המפותחות. התהליך הזה גרם לצמצום הביקוש הצרכני ולירידה ברמת החיים של ההמונים.

ניצול הפוטנציאל של כוח האדם בסין, הודו ומדינות אחרות, יחד עם בזיזתן של רוסיה ודרום אמריקה הליברלית, מילאה את האוצר של המוסדות הפיננסיים הישנים. הרווחים הפיננסיים הענקיים כוונו לשוק הפיננסי, לשוק הדיור ולשוק הביטוח, ובכך נתנו להון עוצמה חברתית ופוליטית גדולה.

הדבר גרם לצמצום ההשפעה של ארגוני העובדים ולהתמקחויות בין האיגודים המקצועיים לבין המעסיקים. בעקבות הפרטת המפעלים הממשלתיים, האדמות, המשאבים והבנקים, המדינה הפכה לכלי שלהם.

מתקפת הספקולנטים הזאת והניסיונות להשיג עושר דרך מניפולציות פיננסיות מהוות את אותו הכוח שעומד מאחורי המשבר.

חוסר יכולתה של המערכת הקפיטליסטית לשנות ולהשקיע את ההון בנתיב הפרודוקטיבי, מביא לגדילה משמעותית של ההון הספקולנטי – בתחום הנדל"ן, בחומרי הגלם, בניירות הערך, בספיגה ובבליעה. הרווחים מצטברים דרך עליית המחירים בשוק הנדל"ן.

ספסרות הנדל"ן התרחבה למעמד העובדים, כיוון שהמשכורת והאשראי הפכו את ההלוואות לזמינות, כדי להצטרף לספסור המבוסס על העלייה הבלתי הפיכה במחירי הדיור.

היות והם הסיבה למשבר הפיננסי, הם קיבלו רווחים ענקיים דרך חבילות החילוץ שהוענקו על ידי ממשלות בוש ואובמה כדי להציל את הבנקים. הדבר גרם להגברת שליטתם על הכלכלה הריאלית.

אמצעי ההצלה של ממשלות בוש ואובמה: העברת סכומי העתק לידי אנשי הפיננסים הפרטיים, על חשבון משלמי המיסים, תרמו לזינוק הגירעון ומרכוז שלטון הבנקים חסר התקדים. נכסי המדינה הועברו לרכישה על ידי הגופים הפרטיים. אנחנו עדים לתהליך הפרטה שאין לו תקדים בהיסטוריה".

התייחסותי: כל זה אמור להתפוצץ, והתוצאה תלויה בהגברת המודעות כלפי מה שקורה. אין ספק שנצטרך לבנות מחדש את כל המערכת החברתית והכלכלית. אך הדבר אינו ניתן ליישום ללא הגישה החדשה למשמעות החיים: כדי לאגור ולצרוך (מילוי מדומה על ידי העושר) או כדי להגיע להתעלות רוחנית (הרגשת ההדדיות והאהבה).

הטבע (האבולוציה של האדם והחברה) דוחף אותנו לחיבור. המודעות לצורך הזה מאפשרת לנו לעבור למימד האחר של הקיום. האם האנושות תגיע להבנה הזאת?

ידיעות קודמות בנושא:
המרשם להצלת הקפיטליזם
המשבר הוא לא של הפיננסים, אלא של העולם
הכול נכון, אך מדוע החכמים אינם מתגבשים?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest