דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / השנה שחיכינו לה מיליארדי שנים!

השנה שחיכינו לה מיליארדי שנים!

ישנן תכונות שהאדם מקבל בצורה אינסטינקטיבית מהטבע, לפי התוכנה שהוטבעה בו: חכם או טיפש, מהיר או איטי, ישר או ערמומי, ביישן או חוצפן. קיימות אלפי תכונות אופי שונות שניתנו לנו מהלידה, שאותן כבר איננו יכולים לשנות.

אך חוץ מהתכונות המולדות הללו שמוטבעות בגוף החי שלנו כאינסטינקטים טבעיים, שבהם אנחנו שונים זה מזה מרגע לידתנו, יש גם דברים שאנחנו יכולים לשנות. ואז נוכל לעבוד עם אותן התכונות הטבעיות שאיתן נולדנו, ולהשתמש בהן בצורה הנכונה להתפתחותנו.

ראש השנה נקרא "תחילה". הוא יכול לקרות בכל רגע ורגע. בכל רגע האדם צריך לראות את עצמו כאילו הוא נולד מחדש.

אני קיבלתי מהטבע תכונות כלשהן, ואינני יודע מדוע יש לי דווקא תכונות ורצונות כאלו, ומהן הנטיות שיגיעו לאחר מכן. אני לא בעל הבית על זה, ולא כדאי לי בכלל להתעסק בזה. זה מעבר לשליטה שלי, ואינני מסוגל לשנות את האופי של הגוף החי שלי, שנולד עם כאלו אינסטינקטים ונטיות. האדם נולד כפי שהוא נולד, ואסור להאשים אותו בגלל זה. הוא לא אשם. וגם התכונות הטובות המולדות שלו – אינן נזקפות לזכותו.

אלא צריכים להבדיל במדויק מה עלינו להוסיף לכך בעצמנו. ואנחנו יכולים להוסיף זאת רק בעזרת הסביבה. אם אני אשאר ביער בין החיות, אני אגדל בדיוק כמוהן. מעניין, שאפילו אורך החיים שלי יהיה בהתאם לתוחלת החיים של אותן החיות שאימצו אותי לעדר שלהן. קרו מקרים שילד גדל בין זאבים או קופים, וחי את אותו מספר השנים הממוצע של החיות הללו. עד כדי כך קיימת בנו היכולת להסתגל לסביבה, להתקשר אליה ולחזור לדרגת החי, אם אנחנו מתפתחים תחת השפעתן של חיות.

אך אם אנחנו מכניסים את עצמנו לסביבת האדם, הרי שבכך אנחנו גם קובעים כיצד יתבטאו התכונות שהוטבעו בנו כאינסטינקטים. אני יכול להיות פזרן, שקרן, תאוותן ועצלן, אך בעזרת הסביבה הנכונה להשתמש בכל התכונות הללו בצורה הנכונה, כנגד האגואיזם שלי, ולשם תיקון הסביבה, דווקא בזכות הערמומיות הטבעית שלי.

אם כן, אותן התכונות שאיתן נולדנו, שייכות לכלל המערכת, ונקבעות על ידי אותו המקום בפסיפס של הנשמה הכללית, שממנו באה הנשמה הפרטית שלי, אותה הספירה המסוימת מתוך עשר הספירות הכלליות של מלכות דאין-סוף, שבה נמצא השורש שלי. ועל זה אין לי שליטה.

אך אני יכול להשפיע על עצמי בכך שבכל פעם אני אבחר סביבה טובה יותר, במקום לגדול בסביבה של חיות, בג'ונגל או בשוק. ואם אני אתאים את עצמי לסביבה הזאת, אם אדרוש שהיא תשפיע עליי ביתר שאת, ואהיה מוכן להיכנע להשפעה שלה – אוכל לשנות את הכול! ואז לא אצטרך להתלונן על כך שנולדתי עם כאלה תכונות שאינן מאפשרות לי שום בחירה.

הסביבה האנושית קובעת הכול עבורנו. לא האינסטינקטים ולא המצב הקודם. לכן, לחלוטין לא צריך לקחת בחשבון את נקודת המוצא שלנו.

ולכן אנחנו חוגגים את ראש השנה. הוא מתחיל מזה שאני מבין, שכל התכונות שלי, כל הנטיות הטבעיות שלי – ניתנו לי מלמעלה וכלל אינן מפריעות לי להשיג את המטרה הרוחנית. ואם אני, דווקא עם כל התכונות האלה, אממש את עצמי נכון ואעשה את מה שאני צריך ומסוגל לבצע, אין ספק שאגיע למימוש הנכון.

ולכן אנחנו חוגגים את הנקודה הזאת של ההשגה, של ההתחלה האמיתית. הרי מהנקודה הזאת והלאה, אני מסוגל לבנות את הסביבה – הגורם העיקרי והיחידי שייצור ממני את ה"אדם", הדומה לבורא.

מתוך שיעור על מאמר של הרב"ש, 23.09.2011

ידיעות קודמות בנושא:
הנקודה החלשה שהופכת לנקודת החופש
רק אם תִלמַד את האחרים, תבין את עצמך
בברכת חג של התחלת שנה חדשה!

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest