דף הבית / אקטואליה / ישראל היום / השנה שבה נשתלו זרעי מהפכת התודעה

השנה שבה נשתלו זרעי מהפכת התודעה

דעתו של גיא רולניק, העורך הראשי של The Marker: "בקיץ 2011 לא היה משבר כלכלי, משבר פיננסי, מלחמה או מהפך פוליטי – הוא מסמל את תחילתה של מהפכת התודעה הישראלית.

התפישה שהאינדיבידואל הוא חלש וחסר ישע ולכן הוא צריך להיות ממוקד בקידומו ובמעמדו כאינדיבידואל ולהשאיר את "החברה" בידי פוליטיקאים או אנשי מקצוע בתחום הציבורי – מתפוגגת. לאינדיבידואלים יש כוח כאשר הם מתחברים לקידום המטרות הרחבות ביותר: לא האינטרס האישי שלהם, של המגזר שלהם, של הגילדה שלהם, של החברה שלהם, של הענף שלהם, אלא של הציבור הרחב ביותר, הבלתי מחובר שאין לו קול בשיטה הכלכלית והדמוקרטית הישראלית הנוכחית.

הגלובליזציה, מהפכת ההיי-טק, האינטרנט והתחזקות השוק החופשי יצרו דור שלם של אנשים שמרגישים שהסביבה מצפה מהם להיות מצליחנים – משום שמי שלא מצליחן כנראה שאינו עומד בתחרות. בעשור האחרון גדל מדי שנה מספרן של משפחות מעמד הביניים שהתקשו לגמור את החודש. אבל רבים התביישו לדבר על הנושא ולהודות בכך. הם ראו בכך את כישלונם האישי – ולא את כישלון המערכת הפוליטית והכלכלית שצמחה כאן. כעת הם מבינים שיש מאות אלפי משפחות במצבם – וזה כבר לגיטימי לדבר על זה. הם עברו את מחסום הבושה והם יבינו שהיא החלישה אותם. הם עברו מהפך תודעתי.

גם בכלכלה חופשית ותחרותית יש משקל לסולידריות חברתית ולערכים בסיסיים שנראים כשייכים לעולם הישן. לא צריך להיות קומוניסט, סוציאליסט או סתם נאיבי כדי להאמין בחשיבות הסולידריות בחברה כמתכון לחוזקה ולרמת ואיכות החיים שבה.

רוב הטייקונים לא תורמים לכלכלה. חלקם גם אינם "בעלי הון" וחלקם אף גורמים נזקים אדירים לכלכלה. כל עוד שלטו הטייקונים בשיח הציבורי באמצעות העיתונים והערוצים שלהם, הוטעה הציבור והפוליטיקאים לחשוב ש"טייקונים" הם אנשי עסקים המקימים מפעלים ומייצרים משרות, חדשנות ופריון. פגיעה בטייקונים, צרבו לציבור בתודעה, תפגע במשק ובסופו של דבר – בעובדים.

כעת מתחילים מאות אלפי ישראלים להבין שטייקונים הם יזמים בודדים שהשתלטו על מוסדות פיננסיים, על בנקאים ועל מנהלי השקעות, לוו מהם מיליארדים ועשרות מיליארדים וקנו איתם מונופולים ואוליגופולים. הם שולטים, בעצם, באמצעות כספו של העם – והם מחלישים ולעתים משחיתים את המגזר העסקי, את השלטון ואת התקשורת. סילוקם מהשליטה במשק והקטנת חלקם בכלכלה יביאו להאצת הצמיחה, להקמת עסקים ולהגדלת התחרות, הפריון והשכר במשק.

יש בישראל שתי אוכלוסיות. לא ימין ושמאל, לא חילונים ודתיים ולא מזרחיים ואשכנזים – אלא מחוברים ובלתי מחוברים. מחוברים הם אלה שנהנים מהסדר הכלכלי והפוליטי הקיים – הם התחברו לאחד ממוקדי הכוח והמגזרים המוגנים במדינה. הבלתי מחוברים הם כל השאר.

הבלתי מחוברים הבינו הקיץ כי מספרם באוכלוסייה גדל במהירות ושהעתיד הכלכלי שלהם ושל ילדיהם אינו מבטיח בלשון המעטה. הם הבינו שנתוני הצמיחה שבהם מתגאים ראשי הממשלה ושרי האוצר בתקופות הצמיחה לא מבטיחים את רווחתם הכלכלית ואת איכות החיים שלהם. לא רק הם הבינו זאת – אחרי המהפכה התודעתית של קיץ 2011, חלקים גדלים והולכים של הציבור יגדירו מחדש למדינה ולעצמם את ההצלחה והשגשוג שלהם.

התהליך עוד ארוך, עשינו צעדים ראשונים – אבל הכיוון שהסתמן מבטיח".

ידיעות קודמות בנושא:
באיזו זכות אתה מאיים על העשירים?
ללמוד כדי שיהיה לחם
התחמקויות או פיתרונות?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest