דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / הרבי מלובביץ' על קבלה

הרבי מלובביץ' על קבלה

על קבלהשאלה: מה דעתו של הרבי מלובביץ' על קבלה?
תשובה: לא נפגשתי איתו אישית, אבל הנה מה שניתן להבין מהסרטון הבא:

ממה שרואים כאן, אני אישית מסיק את המסקנה הבאה: הרבי מלובביץ' בעד הפצת הקבלה כיוון שהוא אומר שהקבלה כלולה בתניא, שאותה כידוע לומדים מילדות.

14 comments

  1. "ורוח אלהים מרחפת על-פני המים" (בראשית א' ג')

  2. בענין סימן כה בספר התניא 

    וידבר ה' אל-משה לאמר: דבר אל-אהרן ואל-בניו לאמר, כה תברכו את-בני ישראל, אמור להם: יברכך ה' וישמרך:  יאר ה' פניו אליך ויחנך: ישא ה' פניו אליך, וישם לך שלום: ושמו את-שמי על-בני ישראל ואני אברכם:

  3. ויותר מהמה בני הזהר

    קוהלת יב
    א וּזְכֹר אֶת-בּוֹרְאֶיךָ בִּימֵי בְּחוּרֹתֶיךָ  עַד אֲשֶׁר לֹא-יָבֹאוּ יְמֵי הָרָעָה וְהִגִּיעוּ שָׁנִים אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵין-לִי בָהֶם חֵפֶץ.  ב עַד אֲשֶׁר לֹא-תֶחְשַׁךְ הַשֶּׁמֶשׁ וְהָאוֹר וְהַיָּרֵחַ וְהַכּוֹכָבִים וְשָׁבוּ הֶעָבִים אַחַר הַגָּשֶׁם.  ג בַּיּוֹם שֶׁיָּזֻעוּ שֹׁמְרֵי הַבַּיִת וְהִתְעַוְּתוּ אַנְשֵׁי הֶחָיִל וּבָטְלוּ הַטֹּחֲנוֹת כִּי מִעֵטוּ וְחָשְׁכוּ הָרֹאוֹת בָּאֲרֻבּוֹת.  ד וְסֻגְּרוּ דְלָתַיִם בַּשּׁוּק בִּשְׁפַל קוֹל הַטַּחֲנָה וְיָקוּם לְקוֹל הַצִּפּוֹר וְיִשַּׁחוּ כָּל-בְּנוֹת הַשִּׁיר.  ה גַּם מִגָּבֹהַּ יִרָאוּ וְחַתְחַתִּים בַּדֶּרֶךְ וְיָנֵאץ הַשָּׁקֵד וְיִסְתַּבֵּל הֶחָגָב וְתָפֵר הָאֲבִיּוֹנָה  כִּי-הֹלֵךְ הָאָדָם אֶל-בֵּית עוֹלָמוֹ וְסָבְבוּ בַשּׁוּק הַסּוֹפְדִים.  ו עַד אֲשֶׁר לֹא-ירחק (יֵרָתֵק) חֶבֶל הַכֶּסֶף וְתָרוּץ גֻּלַּת הַזָּהָב וְתִשָּׁבֶר כַּד עַל-הַמַּבּוּעַ וְנָרֹץ הַגַּלְגַּל אֶל-הַבּוֹר.  ז וְיָשֹׁב הֶעָפָר עַל-הָאָרֶץ כְּשֶׁהָיָה וְהָרוּחַ תָּשׁוּב אֶל-הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר נְתָנָהּ.  ח הֲבֵל הֲבָלִים אָמַר הַקּוֹהֶלֶת הַכֹּל הָבֶל.  ט וְיֹתֵר שֶׁהָיָה קֹהֶלֶת חָכָם  עוֹד לִמַּד-דַּעַת אֶת-הָעָם וְאִזֵּן וְחִקֵּר תִּקֵּן מְשָׁלִים הַרְבֵּה.  י בִּקֵּשׁ קֹהֶלֶת לִמְצֹא דִּבְרֵי-חֵפֶץ וְכָתוּב יֹשֶׁר דִּבְרֵי אֱמֶת.  יא דִּבְרֵי חֲכָמִים כַּדָּרְבֹנוֹת וּכְמַשְׂמְרוֹת נְטוּעִים בַּעֲלֵי אֲסֻפּוֹת נִתְּנוּ מֵרֹעֶה אֶחָד.  יב וְיֹתֵר מֵהֵמָּה בְּנִי הִזָּהֵר  עֲשׂוֹת סְפָרִים הַרְבֵּה אֵין קֵץ וְלַהַג הַרְבֵּה יְגִעַת בָּשָׂר.  יג סוֹף דָּבָר הַכֹּל נִשְׁמָע  אֶת-הָאֱלֹהִים יְרָא וְאֶת-מִצְו‍ֹתָיו שְׁמוֹר כִּי-זֶה כָּל-הָאָדָם.  יד כִּי אֶת-כָּל-מַעֲשֶׂה הָאֱלֹהִים יָבִא בְמִשְׁפָּט עַל כָּל-נֶעְלָם  אִם-טוֹב וְאִם-רָע.  {ש}

  4. הרב לייטמן היקר,

    תודה רבה.

    לראות את הרבי מילוביץ אפילו בקטע זה של וידאו זוהי התרגשות עצומה. ולשמוע את דבריו. ממלא את כל הנשמה באור ענק.

    מיום שייסדת את בני ברוך אני אישית רואה בזה ברכה לכל מי שצופה ומקשיב לכל מילה שיוצאת מתנועה יקרה זו.

     תודה לך על הבלוג היפה והמעניין.

  5. ברוך השם אחדות אחדות אחדות !!
    הגיע הזמן לדבר לציבור הדתי לאומי !!
    לא להזיז אותם מהמסגרת לא לצרף אותם אלינו
    אבל
    להעיר אותם !!
    הטבח הנורא בירושלים נועד רק להעיר את הציבור הזה
    הציבור הלאומי הקדוש שכל כולו אהבה ונתינה רק בלי קבלה !

    הציבור של ישיבת מרכז הרב הוא לא ציבור דתי רגיל
    הוא דתי לאומי ארץ ישראלי !
    זה הציבור שאני כל חיי ועדיין מעריץ !
    על אף שאני חילוני אין עוד ציבור כזה בעולם !
    כל כולו אהבת עם ישראל ארץ ישראל ותורת ישראל !!
    הם משרתים ביחידות המובחרות במסירות נפש !!
    הכל למען אהבת העם ואהבת הבורא !

    ההבדל היחידי הוא שהם לא לומדים קבלה
    אבל
    זה רק בגלל שאף אחד לא הסביר להם בצורה נכונה ויפה
    ניסיתם פעם ?!
    הגיע הזמן הטבח מראה שהגיע הזמן !!

    כל הסופ"ש קראתי את הסוף של ההקדמה לספר הזוהר וזה האיר אותי
    הדברים האלה חייבים להתפרסם בציבור הדתי !
    בעל הסולם הופך כבר לאישיות מאוד גבוהה בציבור הדתי
    הם חייבים לקרוא איך הוא כתב עליהם בסוף ההקדמה לספר הזוהר !
    שלחתי לכמה מחבריי הדתיים והם די נכנסו להלם….!

  6. זה גדול !!!!

    הבן של מי מבני בעל הסולם – הוא הרב שמחה אשלג?

    אני יודעת שלברוך אשלג היו כמדומני רק 2 בנות.

  7. אסתר המלכה:)

    זה אמיתי???

    אם כך, זה פשוט מדהים!

  8. ולרי קפלן

    אני דיברתי עם החבדניקים,והם אומרים שפעם היתה קבלה ועכשו רק חסידות זה שמוביא  הגאולה  והמשיח שלהם.

  9. בחב"ד יש המון דברים מדהימים, אני מתכוון לכתבים שלהם, האדמור הזקן השאיר חוץ מספר התניא המון מאמרים וספרים כמו 'תורה אור' שכשקוראים אותם אחרי לימוד של שנה או שתיים בבני ברוך הם שופכים המון אור וזויות ראיה חדשות על הלימוד.

    הבעיה העיקרית שלהם נחלקת ל-2:

    1. היום אין להם מקובל שמוביל אותם מה שגורם לכל הפרשנות שלהם לכתבים שלהם עצמם להפוך לדברים שעוברים על "לא תעשה פסל ומסיכה". הם מנסים להדביק להכל צביון פסיכולוגי

    2. הם מאמינים באמונה מוזרה שהרבי מילובביץ הוא הוא המשיח ואם כולם יאמינו בו וירצו שהוא יחזור אז כבר מחר ניראה אותו מגיע והוא כבר יסדר הכל. והכל סובב אצלם סביב זה ורק זה.

    אבל יש להם גם צדדים יפים: הם החסידות היחידה שהיא לא סגורה ופתוחה לכל מי שרק רוצה, הם עוסקים כחלק עיקרי אצלם בהפצה ולכן נגישים גם לחילוני גמור שמעשן באנגים בשבת. הם משלבים את היהדות האורטודוקסית הרגילה כחלק מחיי היום יום שלהם, הם זרם עיקרי ונחשב ביהדות הזאת היום.

  10. אהבתי אותו

    ענה למכתבי פעם, ועזר לרבים ממשפחתי

    מרגש….

    הגיע הזמן להתעורר, להתאחד

    די אלוהים מתי יגמר הפירוד הזה תעזור לנו!!!!!

  11. לזיו היקר,
    דרך ה"למעלה מהדעת"
    שאלה: מהי שיטת המקובלים הידועה בשם "אמונה למעלה מהדעת"?תשובה: בפני האדם קיימות שלוש דרכי פעולה, וביכולתו לבחור כל אחת מהן, והן: למעלה מהדעת, בתוך הדעת ולמטה מהדעת. דעת היא כל ה"אני" של האדם, כל שׂכלו, המושגים שלו, הניסיון, המנטליות, החינוך.למטה מהדעת זו פעולה בלי בדיקה וביקורת אישית. מצב שבו הדעת לא נלקחת בחשבון. זוהי קנאות, אמונה בכל מחיר, בלי ביקורת. ככל שהאדם מסוגל יותר לנתק את שכלו וללכת רק באמונה, כך האמונה היא יותר למטה מהדעת. זה מתבטא בקנאות ובחינוך, שהאדם הולך אחריהם כעיוור, מחוץ לתחום של חקירה והחלטה. בשיטה הזאת משתמשים כדי ללמד אנשים הרגלים מסוימים, כדי שהם יישארו עימם כל החיים. לכן ככל שאדם דוגל יותר באמונה מתחת לדעת, כך הוא נעשה יותר ויותר טיפש, עד שהוא מתחיל להאמין בנסים וכיוצ"ב.בתוך הדעת משמע שהאדם בודק ומקבל רק את מה שמתאים לתפישתו. זוהי אמונה פנימית, מצב שבו האדם פועל רק על סמך הדעת שלו, התחושה שלו וכל מה שמעניק לו הטבע הפנימי שלו, הגוף שלו.למעלה מהדעת משמע שהאדם בודק את הנתונים, רואה שהם בניגוד לתפישת המציאות שלו – אבל למרות זאת הוא מקבל אותם, בניגוד לדעתו ולהבנתו, מפני שדעה זו יוצאת מהעליון, ולו הוא רוחש יותר אמון מאשר לעצמו.כל אופני העבודה שלנו מצטמצמים לשיטת ה"אמונה למעלה מהדעת". האדם נמצא תמיד במדרגה מסוימת של השגה רוחנית. ככל שהמדרגה גבוהה יותר, מידת הנתינה שלה גדולה יותר. ולכן היא לא מובנת לאדם; לא ברור לו איך הוא יכול להשיג את המדרגה העליונה הזאת, לקבל את תכונותיה, להשקיע יגיעה, ואף למצוא אנרגיה שתזין את היגיעה הזאת.כל זה אפשרי רק ב"אמונה למעלה מהדעת", חרף רצונות והבנות הגוף – מפני שרצון הגוף שייך למדרגה הנוכחית, ואילו האדם מקווה לעלות למדרגה עליונה יותר. ואז מוסיפים לו דעת ועוד דעת בצורה של הפרעות, וככל שהוא מתנהג יותר באמונה מעל הדעת, הוא נעשֶׂה חכם יותר. בעצם, הוא מסתמך על הדעת הזו כדי להתקדם הלאה, ללכת "מעלֶיה". הידע הזה נשאר בתוכו כבסיס, שעליו הוא צועד ואותו הוא רומס ברגליו ("רגליים" מהמלה "מרַגלים" – אלה שמביאים ידיעות וגורמים לספקות); בדרך זו, ממדרגה למדרגה, הוא נעשה חכם יותר. העניין הזה יובן לך בהדרגה, תוך כדי ניסיון מעשי בכוחות עצמך.

    המקובלים הולכים ב"אמונה למעלה מהדעת". אם הם היו פשוט מנסים "למחוק" את ההפרעות, כפי שעושים ההמונים, הם היו חיים ב"אמונה מתחת לדעת". אבל הם בודקים, לא מתעלמים מהסתירות ועובדים בניגוד להן, ולכן הם מוסיפים דעת כנגד האמונה, ואת האמונה הם בונים מעל לסתירות, מעל לרצונות הגוף. ולכן הם מסוגלים גם להבין דברים, שמעבר לדעת שלנו. במלים אחרות, נפתח בפניהם העולם הרוחני, שמעבר לעולם שלנו, כי באמצעות ה"אמונה למעלה מהדעת" – נרכש המסך.

    פסקאות מן הספר חוייה ושמה קבלה.

  12. תודה!!!

    סרטון מאוד מאוד מרגש!

  13. לבעל הסולם היו שני בנים רבי ברוך שלום ורבי שלמה בנימין.

    הרב שמחה אשלג הוא בנו של רבי שלמה בנימין

  14. שלום חברה,

     זהו הרב יחזקאל יוסף אשלג בנו של הרב שמחה אשלג…

    הרבי מלובביץ' אומר כאן שלפי אדמו"ר הזקן כאשר לומדים חסידות חב"ד אזי לומדים קבלה ונגלה יחד… אבל מעודד את הדפסת הספרים ופירסומם.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest