דף הבית / משבר עולמי / הצמרמורות שלפני הסערה

הצמרמורות שלפני הסערה

דעתו של ד"ר ולדימיר פסטוחוב, מנהל המכון המשפטי של מוסקבה: "יש איזה משהו חמקמק שנישא באוויר, והמוח מנסה לדחות אותו ולמנוע ממנו להיכנס לטווח ההכרה והניתוח. העולם התחיל לנוע, והבקכנליות השטותיות האלה, שלמראית עין אינן מצביעות על שום דבר רציני ואינן שונות בהרבה מהבקכנליות של העשורים הקודמים (הרי גם אז היו מחאות מסוגים שונים, היו צעדות והיו חלונות ראווה שבורים) למען האמת מבשרות על דברים רציניים מאוד שעומדים להתרחש. המחאות הללו, כמו צמרמורות, באות למעשה מתוך פחד. והפחד הזה הוא בינתיים לא הכרתי, אינסטינקטיבי, והוא קיים בכל מקום:

– העולם כבר לעולם לא ישוב להיות כמו שהוא היה עד עכשיו.

– הפערים שנוצרו לאחר מלחמה בת למעלה מיובל אינם ניתנים לגישור. הבעיות של העולם הנוכחי יוכלו להיעלם רק אם ייעלם כל העולם הזה. את המשפט הקודם כולם מתחילים להרגיש, אם לא להבין, והדבר מוליד אי ודאות בעלת שני מימדים:

א. בכלל לא מובן כיצד ייראה העולם החדש.

ב. לא מובן מה תהיה מידת הכאב שייגרם כתוצאה מהשמדת העולם הישן. האם יהיה זה הצעד האחרון בהיסטוריה האנושית?

היות והעולם הוא כולנו, אי אפשר להשמיד אותו מבלי לפגוע בכל אחד מאיתנו.

העולם המודרני גוסס משקר. איש אינו אומר את האמת. כולם מסתתרים מאחורי גבה של התקינות הפוליטית ובורחים מפיתרון הבעיות. היעדר הפיתרונות הברורים מסתתר מאחורי ההתעלמות המופגנת מהסכנה.

הולכת וגוברת הרגשת חוסר הביטחון מכך שכולם רואים שמתקרב משהו נוראי, אך יחד עם זאת, איש אינו עושה שום דבר רציני בנידון. איש אינו מתכונן לכלום, איש אינו קורא לילד בשמו. כולם, גם אלה שבקודקוד וגם אלה שבתחתית, מבינים שהחגיגה נגמרה, שהדורות הבאים יחיו הרבה יותר גרוע מהדורות האחרונים, ושאין ברירה אחרת.

אבל כולם שותקים ומשקרים ומתחסדים וטוענים שיש איזשהו מוצא. אלה שלמעלה טוענים שיש להמשיך עם מדיניות ההלוואות (וזה שקר), ואלה שבתחתית – מנסים לקחת את העושר מהעשירים שכביכול אינם ראויים לעושרם (וגם זה שקר, בדיוק כמו השקר הקודם).

כולם מהססים לפעול, כולם שורדים, וממתינים.

מתוך השקר הזה והפחד הזה בסופו של דבר חולפות צמרמורות בגופן של הכלכלה העולמית והפוליטיקה העולמית. אך אין בצמרמורות האלה שום משמעות עמוקה ושום דרייב אמיתי (כמו בכל צמרמורת אחרת). אלו פרכוסים שבאים בתגובה לכך שהפוליטיקה איבדה את כוח הרצון. זוהי תופעה מעניינת שמצביעה על חוסר הבריאות הנפשית והפוליטית. הברומטר הפוליטי העולמי מראה שמתקרבת סערה, והשחפים זועקים נואשות וחגים סחור סחור סביב הספינה".

ידיעות קודמות בנושא:
פרכוסים אחרונים של ציוויליזציה ישנה
התפתחות יציבה על בסיס שותפות הציוויליזציות
משבר – נקודת המעבר לחברה החדשה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest