דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / הצד ההפוך של המדרגה העליונה

הצד ההפוך של המדרגה העליונה

גילוי הדחייה והשנאה בקבוצה יוכל לסייע לעלייה הרוחנית, אם נבין שכך מתרחשת הכרת הרע, שעליו נאמר: "בראתי יצר רע ובראתי לו תורה תבלין, כי המאור שבה מחזירו למוטב". דווקא עכשיו עלינו לעבוד עוד יותר כדי להמשיך אלינו את אותו המאור ולהפוך את הרע לטוב, כדי שה"אחוריים" (הצד ההפוך) של המדרגה יהפוך ל"פנים" והיצר הרע יהפוך לטוב.

וכדי להפוך את הרע לטוב צריך רק להחליף את הכוונה: מאגואיסטית, למען עצמי, לדאגה לזולת. ודאי שבכוחות עצמנו איננו מסוגלים להחליף את היחס שלנו ולהתחיל פתאום לאהוב את החברים. אולי אפילו לא צריך לנסות לעשות את זה. אך צריך להשתדל בכל הכוח למשוך את האור המקיף, לצפות שהכוח העליון יתקן אותי.

כך ארוויח כפליים. קודם כל, הרע שלי יהפוך לטוב, ומלבד זאת, בתכונה הטובה הזאת יתגלה הבורא. הרי הוא זה שמבצע את השינוי הזה, ומשתתף בו בעצמו.

אם לא נלך בכיוון הזה, בדרך האור, ולא נמשוך אותו, אנחנו נאכל זה את זה ונקיים ויכוחים אינסופיים. ואז עדיף להיפרד, כמו שכתוב: "פיזור רשעים טוב להם וטוב לעולם". כדאי לפזר קבוצה כזאת. כנראה שהם עדיין אינם מסוגלים לשמוע שצריך להתחבר בעזרת האור המקיף.

ויכול להיות שהם אינם שומעים שהחיבור אפשרי רק בעזרת האור, ובמקום זה מנסים להתאסף פשוט לחבורה טובה. אך זה לא יצליח. הרי הבורא יפריע ולא יאפשר להם לעשות זאת, הוא יגלה ביניהם שנאה.

לפעמים עוזר להתרחק זה מזה, שכל אחד ילך לביתו. במרחק, השנאה קצת תירגע ותאפשר להם לשמוע על מה מדובר ומה צריך לעשות… הרי עכשיו האש בוערת בהם ואינה נותנת להם לראות את האמת, שצריך להתייחס לשנאה הזאת כאל שליח טוב של הבורא. לא רע, אלא דווקא טוב. אם אנחנו מגלים שהשנאה הזאת היא האמצעי לעלייה שלנו, אנחנו שמחים בה!

אך אנחנו איננו מתייחסים אליה לא כאל שליח הבורא, ולא כאל סימן טוב, אלא מקבלים אותה בצורה ישירה כאיזושהי תופעה גשמית, שנאה בין גופים בהמיים. איננו רואים שכך מתגלים לנו ה"אחוריים" של המדרגה העליונה.

מתוך שיעור על איגרת של הרב"ש, 07.03.2011

ידיעות קודמות בנושא:
הפנים הרעות של "הצד ההופכי"
כיצד לצאת מהמבוי הסתום
רק המאור יתקן את השנאה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest