דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / העם שהתאחד מעל האגו

העם שהתאחד מעל האגו

בעל הסולם, מאמר "הערבות":

"ולפיכך, מתוך הכרח האמור, ניתנה התורה ביחוד לאומה הישראלית, גזע אברהם יצחק ויעקב בלבדה. כי לא היה מקום אפילו להעלות על הדעת, ששום זר ישתתף עמה. אמנם בגלל זה, הותקנה ונעשית אומה הישראלית כמין מעבר, שעל ידיהם יזורמו ניצוצי ההזדככות, לכל מין האנושי שבהעולם כולו."

לא מדובר על סתם אחד מהעמים, שפתאום ניתנה לו התורה. "עם ישראל" זה אוסף של אנשים שיצאו מבבל העתיקה. הם התחברו תחת הנהגתו של אברהם שלימד אותם לקשור קשרי אהבה מעל השנאה. כמובן, שהם לא רצו בכך, בדומה לכל שאר הבבלים, אולם הם קיבלו את השיטה של אברהם. הודות ל"ניצוץ" שמסתתר בתוכם הם הבינו שזו למעשה שיטת התיקון, שהטבע האגואיסטי, השנאה, ניתנה כדי שנתאחד מעליה ונבנה קבוצה שבה יהיו שתי האבחנות האלה, זו כנגד זו – השנאה למטה והאהבה למעלה. כך הם הגיעו ל"הר סיני", למצב, למעמד, שמתוכו אנחנו מגלים את הכוח העליון.

ואז, כשהתחברו, הם התחילו לעבוד דרך החיבור בהתאם לשיטת אברהם, ואחר כך יצחק, ואחר כך יעקב, כלומר ב"ג' קווים". לפי המהלך של התהליך הזה הם קיבלו יותר ויותר "הכבדת הלב", ובעבודתם הם עברו דרך הבחינות חב"ד, חג"ת נה"י, כולל גלות מצרים. כלומר, הם הרגישו מצבים פנימיים קשים והתגברו עליהם, בכך שעלו מעל לאגו שלהם לנחיצות בדבקות. האגו הרחיק ביניהם בצורה קיצונית, והם בכל זאת השתדלו להחזיק, עד כמה שזה היה אפשרי, בכך ששמרו לפחות על הנטייה לחיבור.

בסופו של דבר, נוצר ביניהם המתח הדרוש – מצד אחד, האגו שפרץ בצורה של "עשר מכות מצרים" וה"פרעה" הבלתי נגיש שבפנים, ומצד שני, ההכרה בהכרחיות בחיבור שאותו הם בנו מעליהם, שהיו מוכנים אפילו לצאת למדבר ללא כל שכר, העיקר, שתהיה להם ההזדמנות לשרת את הבורא. דווקא את זה הם דרשו מפרעה, כשמשה העביר לו את המסר של הבורא: "שלח את עמי, ועבדוני".

אז הם השיגו את המצב שבו יכלו לקבל את התורה, כלומר, את המאור המחזיר למוטב. נוצר מתח מספיק בין האגו שהתגלה, והלחץ שמכוון לחיבור. הוצב להם תנאי – להפוך להיות "כאיש אחד בלב אחד", "ואהבת לרעך כמוך", והם קיבלו אותו, בכך שאמרו: "נעשה ונשמע". ואז המאור המחזיר למוטב התחיל להתגלות, זאת אומרת, הם קיבלו את התורה.

ובכך הם הפכו להיות לאומה. כי עכשיו יש להם תשתית משותפת, האור שמאחד אותם. ולהיפך, ללא האור, אין חיבור ביניהם, וזה אומר שאין עם. לכן בעל הסולם כותב, שישראל בגלות זה לא עם, אלא "שק של אגוזים"…

מתוך שיעור על מאמר "הערבות" של בעל הסולם, 10.06.2012

ידיעות קודמות בנושא:
דרך ישרה, לנו ולכל העולם
האבות כאדריכלי התיקון
היכן נמצאת "קבוצת אברהם" בימינו

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest