דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / הסוד העיקרי של היהודים, חלק 3

הסוד העיקרי של היהודים, חלק 3

מתוך הספר "הסוד העיקרי של היהודים", מ. ברושטיין.

פרדוקס האהבה

ובכל זאת, למה התכוון אברהם במילים "ואהבת לרעך כמוך"?

אנחנו רוצים להיווכח, שלא עושים מזבוב פיל. יכול להיות, שלא צריך לחפש שום חוק של הטבע. צריך פשוט ללכת אחרי העיקרון האגואיסטי הזה וכולם יהיו מאושרים. פשוט צריך להיות יותר חרוץ וזהו.

הבעיה היא, שאי אפשר לקיים את המצווה של אברהם באופן עקרוני. זה היה בלתי אפשרי אז, כאשר היא הופיעה, זה היה בלתי אפשרי אחר כך, וזה בלתי אפשרי גם עכשיו. תיווכחו בעצמכם האם זה אפשרי?

"כי נצטוינו "ואהבת לרעך כמוך", אשר מילת "כמוך" אומר לנו, שתאהב את חבירך באותה השיעור שאתה אוהב את עצמך, לא פחות בשום פנים שבעולם. זאת אומרת, שאני מחויב לעמוד תמיד על המשמר, ולמלאות צרכי כל איש ואיש, לכל הפחות מכל האומה הישראלית, לא פחות כמו שאני עומד תמיד על המשמר למלאת את צרכי עצמי." (מתוך הספר מתן תורה).

זה לא מספיק? טוב, אז נוסיף עוד ציטוט מאותו המקור.

"דפעמים, שאין לו אלא כר אחת, ואם שוכב עליו בעצמו ואינו נותנו להעבד, הרי אינו מקיים "כי טוב לו עמך", שהוא שוכב על כר והעבד על הארץ. ואם אינו שוכב עליו וגם אינו מסרו לעבדו, הרי זו מדת סדום".

נמצא, שעל כרחו צריך למסרו לעבדו. והאדון עצמו שוכב על הארץ".

קשה להאמין שיימצא אדם אופטימי שיתחיל לשכנע שמישהו מסוגל לבצע את המצווה הזאת במלואה. במיוחד כאשר מדובר על עָם שלם. בזה מסתכם הפרדוקס. מצד אחד, אנחנו לא מסוגלים לקיים את מצוות "ואהבת לרעך כמוך", ואילו מצד שני, זה הצליח באופן כלשהו לעָם היהודי. פעם…

ההמשך יבוא…

ידיעות קודמות בנושא:
הסוד העיקרי של היהודים, חלק 2
הסוד העיקרי של היהודים, חלק 1
לאהוב את הזולת, במילים ובמעשים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest