דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / הסביבה הרוחנית היא החממה של הנשמה

הסביבה הרוחנית היא החממה של הנשמה

כשאנחנו מתחילים את הדרך הרוחנית, אנחנו רוצים לפעול באותה המגמה שבה פעלנו לפני כן בחיים הגשמיים שלנו, שבהם סמכנו על הכוחות שלנו כשניסינו להשיג את מבוקשנו. כל החשבונות שלנו, בהכרה או בתת הכרה, היו מכוונים לתועלת האישית שלנו.

חשיבות המטרה תמיד משמשת כאמצעי להשגת המטרה, וכך זה היה בכל מה שחיפשתי: במנוחה, בכסף, בשליטה, בכבוד ובמושכלות. את הרצונות הייתי מקבל מהסביבה, כשהייתי "נדלק" ממה שהאחרים רוצים, וכך תמיד הייתי יכול להכפיל את הרצונות שלי ולהתפתח. הרצונות העצמיים שלי לא היו יותר מאשר רצונות של גוף בהמי: אוכל, מין, משפחה. את המשיכה כלפי כל היתר: הכסף, הכבוד והמושכלות, הייתי מקבל רק מהסביבה החיצונית, מהחברה האנושית.

וכשמתעורר באדם הרצון החדש, לעולם הרוחני, הוא צריך להתפתח באותן הדרכים. אך כאן מתעוררת בעיה, כי כשהאדם מוצא את עצמו בחברת אנשים שלומדים יחד איתו, וצריך להתפתח תחת התפעלותם והתרשמותם, הוא רואה מבחוץ רק את תכונותיהם הגשמיות: מי מהם חכם יותר, מי מבין טוב יותר את החומר.

והרצון שלו, שאיתו הוא צריך להתקדם, הוא "הנקודה שבלב" האגואיסטית, שהיא "האחוריים דנפש דקדושה". חייבים לפתח אותה, והיא מתפתחת רק לפי גדלות המטרה, גדלות הבורא.

אך כל הערכים האלה: גדלות המטרה, הבורא, הרוחניות, העולם העליון, מבוססים על גדלות ההשפעה במקום הקבלה. ובמקום הזה מתרחשת עצירה, כמו שנאמר: "במקום שבו הרשעים נכשלים, שם הצדיקים קמים והולכים". אולם גם הרשע וגם הצדיק חיים בתוך אדם אחד.

כאן הכול תלוי בצורה שבה האדם מתייחס לסביבה. והסביבה מתחילה באמת להיות עבורו "סביבה" רוחנית רק בתנאי שהוא מבין שהוא חייב לקבל מהם התפעלות מגדלות ההשפעה, מהאהבה לזולת, כלומר רצון חדש להשפעה, רצון רוחני.

אם כך, האדם מתחיל את הדרך הרוחנית שלו עם "נקודה שבלב" אחת ויחידה. זוהי נקודה מאוד חשובה, היסוד של האדם, אך זוהי רק "אחוריים דנפש דקדושה", ויותר לא יהיה לו שום דבר. ולנקודה הזאת הוא חייב להוסיף את כל הכלים הרוחניים האחרים שלו, עד למלכות של עולם אין סוף. ואת כל הרצונות האלה הוא מקבל מהסביבה, כי בו עצמו כבר לא יתפתח שום דבר חדש.

את הכלי הרוחני מקבלים מהסביבה, וזה נקרא גדלות המטרה, שהיא הכלי הרוחני, הרצון, אותו המקום שבו האדם יגלה את הבורא, את הקשר איתו ואת הדבקות בו.

מתוך שיעור בנושא "השגת רוממות ה' על ידי הסביבה", 16.03.2011

ידיעות קודמות בנושא:
ניצוץ אחד שמדליק אלפי נרות
תחזירו לי את הרצונות שלי
לפתח תצלום בהיר מנגטיב שחור

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest